Üç aylar, İslam inancında önemli bir yere sahip olan mübarek dönemlerdir ve bu aylarda yapılacak ibadetlerin başında oruç gelmektedir. Diyanet kaynaklarına göre, Resûl-i Ekrem’in Şâban ayında diğer aylara nazaran daha fazla oruç tuttuğu belirtilmektedir. Bu mübarek dönemlerde ibadet, dua ve zikir ile meşgul olan Müslümanlar, üç aylarda oruç tutarak dini görevlerini yerine getirme arayışındadırlar. Peki, üç aylar orucuna ne zaman ve nasıl niyet edilir? İşte bu konuyla ilgili detaylı bilgiler:
Üç Aylarda Oruç Niyet Etme Şekli
Niyet, oruç ibadetinin en temel şartlarından biridir. Niyetsiz bir oruç, geçerli sayılmaz. Kalben niyet etmek yeterli olsa da, niyeti dil ile ifade etmek daha faziletli bir davranıştır. Ayrıca, oruç için sahura kalkmak da niyet olarak kabul edilir.
Ramazan orucu ve belli günlerde tutulmak üzere adanan oruçlar için niyet etme süresi, güneşin batmasıyla başlayıp ertesi günün tepe noktasına gelmesine kadar olan zamandır. Ancak imsaktan sonra yapılacak niyetin geçerli olabilmesi için, bu vakitten önce herhangi bir şey yenilip içilmemiş ya da oruca aykırı bir iş yapılmamış olmalıdır. Aksi takdirde, gündüz niyet etmek caiz olmaz (Kâsânî, Bedâî’, II, 85). Oruç için, “yarınki orucu tutmaya” şeklinde basit bir niyet yeterlidir. Bununla birlikte, geceden niyet edilmesi ve “yarınki Ramazan orucuna” şeklinde belirgin bir niyet yapmak daha faziletli kabul edilmektedir. Ramazan ayının her günü için ayrı ayrı niyet edilmesi gerektiği de unutulmamalıdır (Mevsılî, el-İhtiyâr, I, 397, 400).
Kaza, keffaret ve bir zamana bağlı olmaksızın adanan oruçlar için ise, en geç imsak vaktine kadar niyet edilmiş olması gerekmektedir. Bu tür oruçlarda niyet edilirken, “falanca kaza, keffaret veya adak orucuna” şeklinde spesifik bir ifade kullanılmalıdır.
Şafiî mezhebine göre, nafile oruçlar hariç, tüm oruçlara geceden niyet edilmesi şarttır. İmsak vaktine kadar niyet edilmemişse, o günün orucu geçerli sayılmaz. Nafile oruçlara ise, güneş tepe noktasına gelmeden önceki süre içerisinde niyet edilebilir (Şirâzî, el-Mühezzeb, I, 331-332).