TÜİK’in Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması Sonuçları
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından bu yıl gerçekleştirilen “Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması-2019” sonuçları kamuoyuyla paylaşıldı. Araştırmanın bulgularına göre, 16-74 yaş grubundaki bireylerde internet kullanım oranı %75,3 olarak belirlendi. Geçen yıl bu oran %72,9 seviyesinde kaydedilmişti. İnternet kullanım oranı erkeklerde %81,8, kadınlarda ise %68,9 olarak gerçekleşmiştir. Ülke genelinde internet erişim imkanı olan hanelerin oranı %88,3’e ulaşırken, bu oran geçen yıl %83,8 olarak tespit edilmişti.
Genişbant İnternet Erişimi Artış Gösterdi
Araştırma sonuçlarına göre, genişbant internet erişim imkanı olan hanelerin oranı %87,9’a yükseldi. Bu bağlamda, hanelerin %49,1’i sabit genişbant bağlantı (ADSL, kablolu internet, fiber gibi) kullanarak internete erişim sağlarken, %86,9’u mobil geniş bant hizmetlerinden faydalandı. Geçtiğimiz yıl genişbant internet erişim imkanı olan hanelerin oranı %82,5 seviyesindeydi.
Kişisel amaçlarla kamu kurum ve kuruluşlarıyla iletişim kurmak veya kamu hizmetlerinden yararlanmak amacıyla Nisan 2018 ile Mart 2019 döneminde internet kullanan bireylerin oranı, 16-74 yaş grubunda %51,2 olarak kaydedildi. Bu oran, bir önceki dönem %45,6 olarak belirlenmişti. Kullanım amaçları arasında “kamu kuruluşlarına ait web sitelerinden bilgi edinme” %45,8 ile ilk sırada yer aldı.
İnternetten Alışveriş Yapma Eğilimi Artıyor
İnternetten kişisel kullanım amacıyla mal veya hizmet siparişi veren ya da satın alan 16-74 yaş grubundaki bireylerin oranı, geçen yılın Nisan ayı ile bu yılın Mart ayı arasında %34,1 olarak gerçekleşti. Bu oran, bir önceki dönemde %29,3 seviyesinde kaydedilmişti. İnternet üzerinden alışveriş yapma oranı erkeklerde %38,3, kadınlarda ise %29,9 olarak tespit edildi. Bu oranlar, önceki dönemlerde sırasıyla %33,6 ve %25 olarak gözlemlenmişti.
İlgili 12 aylık dönemde internet üzerinden alışveriş yapan bireylerin %67,2’si giyim ve spor malzemesi alırken, %31,7’si seyahatle ilgili diğer hizmetleri (seyahat bileti, araç kiralama vb.) satın aldı. Aynı dönemde bireylerin %27,4’ü gıda maddeleri veya günlük gereksinimlerini, %26,9’u ev eşyası (tüketici elektroniği hariç), %20,3’ü elektronik cihazlar ve %20,2’si kitap, dergi, gazete (e-kitap dahil) satın aldı.
Giyim ve spor malzemeleri, erkekler tarafından %57,2 oranıyla, kadınlar tarafından ise %79,6 oranıyla internet üzerinden en çok satın alınan ürün grubu oldu. Aynı dönem içerisinde erkeklerde seyahatle ilgili diğer faaliyetler %37,7 ile ikinci sırayı alırken, bunu %30,2 ile elektronik araçlar takip etti. Kadınlarda ise giyim ve spor malzemelerinin ardından %29,5 ile gıda maddeleri ve günlük gereksinimler, %24,2 ile seyahatle ilgili diğer faaliyetler izledi.