Kurban bayramında yapılan teşrik tekbirine dair “Teşrik tekbiri farz mı, vacip mi? Teşrik tekbirinin kararı nedir?” soruları sorgulanıyor. Zilhicce ayının 10. günü Kurban Bayramı’nın birinci günüdür. Kurban Bayramı’nda getirilen teşrik tekbirleri ile ilgili tüm merak edilenleri sizler için bir ortaya getirdik.
Teşrik söz manası olarak sözlükte “doğuya gerçek gitmek; eti parçalayıp kayalar üzerine sererek güneşte kurutmak; yüksek sesle tekbir almak” manalarına gelir. Terim olarak ise zilhicce ayının muayyen günlerinde farz namazların akabinde özel lafızlarla tekbir getirmeyi tabir eder.
Zilhicce ayının 10. günü dini bayramlarımızdan ikincisi olan Kurban Bayramı’nın birinci günüdür. Kurban Bayramı’nda ise teşrik tekbirleri getirilir.
Kurban Bayramı’nın öncesi yani arefe günü sabah namazından başlayarak bayramın dördüncü günü ikindi namazına kadar, ikindi namazı da dahil olmak üzere farzlardan sonra teşrik tekbirleri getirilir.
Hazreti Peygamber’in (Sallahu Aleyhi ve Sellem) Kurban Bayramının arefe günü sabah namazından başlayarak bayramın dördüncü günü ikindi namazına kadar, ikindi namazı da dâhil olmak üzere farzlardan sonra teşrik tekbirleri getirdiğine dair rivayetler vardır. (Beyhakî, es-Sünenü’l-kübrâ, III, 315)
Buna nazaran Hanefîlerde tercih edilen görüşe nazaran arefe günü sabah namazından bayramın dördüncü günü ikindi namazına kadar 23 vakit, her farzın akabinde teşrik tekbiri getirmek, bayan erkek her Müslüman’a vaciptir.
Teşrik günlerinde kazaya kalan namaz birebir günlerde kaza edilirken teşrik tekbirleri de getirilir.
Teşrik günleri çıktıktan sonra kaza edilmeleri hâlinde ise tekbir getirilmez. Namaz kaza edilmedikçe tekbirler kaza edilmez (Serahsî, el-Mebsût, II, 43-44; İbnü’l-Hümâm, Feth, II, 82).
Şâfiî mezhebine nazaran ise teşrik tekbirleri sünnettir (Mâverdî, el-Hâvî, II, 500-501).
Hz. Peygamber’in (s.a.s.), kurban bayramının arefe günü sabah namazından başlayarak bayramın dördüncü günü ikindi namazına kadar, ikindi namazı da dâhil olmak üzere farzlardan sonra teşrik tekbirleri getirdiğine dair rivâyetler vardır (Beyhakî, es-Sünenü’l-kübrâ, 3/438-440 [6273-6278] Dârekutnî, es-Sünen, 2/390-391 [1735-1737]).
Bu prestijle Hanefîlerde tercih edilen görüşe nazaran arefe günü sabah namazından bayramın dördüncü günü ikindi namazına kadar 23 vakit, her farz namazın akabinde teşrik tekbiri getirmek, bayan erkek her Müslümana vaciptir.
Teşrik günlerinde kazaya kalan namaz tıpkı günlerde kaza edilirken teşrik tekbirleri de getirilir. Teşrik günleri çıktıktan sonra kaza edilmeleri hâlinde ise tekbir getirilmez. Namaz kaza edilmedikçe tekbirler kaza edilmez (Serahsî, el-Mebsût, 2/43-44; İbnü’l-Hümâm, Fethü’l-kadîr, 2/80-82). Şâfiî mezhebine nazaran ise teşrik tekbirleri sünnettir (Mâverdî, el-Hâvî, 1/484).