Şanışer: Rap Müziğin Öne Çıkan İsimlerinden
Şanışer, Türkiye’nin önde gelen rap müzisyenlerinden biri olarak dikkat çekiyor. Hem müzikal yeteneği hem de cesur duruşuyla tanınan sanatçı, 35 yaşındadır ve 2007 yılından bu yana rap müzikle ilgilenmektedir. Şanışer, bugüne kadar 7 albüm ve birçok tekli yayımlamıştır. Ancak onu daha geniş kitlelere tanıtan eser, 2019 yılında birçok ünlü müzisyenle birlikte çıkardıkları “Susamam” şarkısı olmuştur. Son olarak, Ceza, Kamufle ve Anıl Piyancı gibi tanınmış rapçilerin katıldığı Red Bull 64 Bars projesinin ikinci sezon açılışını gerçekleştirdi. Bu proje, 64 satırdan oluşan, nakarat ve tekrarın olmadığı bir şarkı üretmeyi amaçlıyor ve Şanışer, bu eserinde güncel toplumsal meseleleri ele alıyor. Şanışer’in şarkısı ve videosu, RedBull.com üzerinden izlenebilir.
Şanışer ile hem müziği hem de güncel konuları ele aldığımız bir söyleşi gerçekleştirdik:
- Türkiye’de yaşamak ve müzik yapmak konularında sizi kaygılandıran duygulardan nasıl sıyrılıyorsunuz?
‘Ana Akım Rap Olmuş Durumda’
- Rap müziğin son yıllardaki hızlı yükselişinin ardından, şu an hangi evresinde olduğunu düşünüyorsunuz? Bu bir duraklama dönemi mi, yoksa daha da popülerleşebilir mi?
Artık Türkiye’de ana akım müziğin rap olduğunu söylemek yanlış olmaz. Bulunduğu yer bir plato mu, yoksa daha da yükselebilir mi, bu konuda kesin bir şey söylemek zor. Ancak rap müziğin geçici bir moda olmadığı açıkça kanıtlandı. Gelecekte müzik tarzları değişse bile, rap müziğinden esintiler taşıyan yeni türler mutlaka ortaya çıkacaktır. Son birkaç yıl içinde rap müziğe maruz kalmayan kimse kalmamıştır. Bu kadar rap müziğe maruz kalan müzisyenlerin de bu durumdan etkilenmeden müzik yapmaları pek mümkün görünmüyor.
‘Bugün Dize Çıkarırdım’
- “Susamam” şarkısında en sevdiğim kısımlardan biri sizin seslendirdiğiniz bölüm. Sizce “alınan haklarımızı güzellikle vermeyecekleri” konusunda bir gelişme var mı? Bugün olsa, o dizelere neleri eklerdiniz?
Ülkede o günden bugüne pozitif anlamda bir değişim görmediğimiz açık. Bugün olsa dize eklemek değil, dize çıkarmayı düşünebilirdim belki. Zira artık daha polarize bir toplumuz ve politik iklim, o döneme göre daha sert. O projeyi yaparken, bazı sert ve suçlayıcı dizeler içermesine rağmen, birleştirici bir etki yaratmasını ummuştuk. Şu anda toplumsal bir kenetlenmeyi hayal etmek, bunu müzik yoluyla gerçekleştirmek fikri bana gerçekçi gelmiyor. Umarım, daha barışçıl bir topluma dönüşeceğimiz günleri görebiliriz.
‘Ülkemizde Mümkün Değil’
- Rap dünyasında röportajlarını dinlediğimde veya okuduğumda bir şeyler katan, en mantıklı konuşan müzisyenlerden birisiniz. Bunu neye borçlusunuz? Sizi sevenlere neler önerirsiniz?
Güzel sözleriniz için çok teşekkür ederim, onore oldum. Kimseye kendilerini geliştirmeleri adına öneri vermek haddime değil. Son yıllarda çoğumuz enerjimizi hayatta kalmaya harcıyoruz. Bu kadar ağır şartlarda, sadece temel ihtiyaçlarını karşılamak için çabalayan insanların kendilerini geliştirmeye, öz farkındalıklarını artırmaya zaman ayırmalarını beklemek naiflik olur. Ben de günde iki saat politik gelişmeleri takip etmek yerine o vakti bilim ve edebiyat okuyarak geçirmek isterdim, fakat bu maalesef mümkün olmuyor ülkemizde.
‘Gerçek Bir Meydan Okuma’
- Red Bull 64 Bars projesiyle ürettiğiniz 64 satırlık parça, sizin için nasıl bir meydan okumaydı? 64 satır yetti mi, yoksa çıkardığınız daha fazla satır oldu mu?
Projeyi kabul ettiğimde aklıma ilk gelen şey, etkileyici bir hikaye anlatmaktı. Yazmaya başladıktan sonra, gerçek bir olay örgüsü yaratmak için 64 satırın yeterli olmayacağını fark ettim. Bu noktada işler biraz daha zor hale geldi ve proje gerçek anlamda bir meydan okuma yarışına dönüştü. Çözümü, olay örgüsünü basitleştirip, hikayesini anlattığım kişinin ruh halini yansıtan satırlar yazmakta buldum.
Eğitim ve Ekonomi…