1. Haberler
  2. Eğitim
  3. Rumeysa Çevlik’in Açık Hava Sınıfı Projesi ve Ekolojik Eğitim Modeli

Rumeysa Çevlik’in Açık Hava Sınıfı Projesi ve Ekolojik Eğitim Modeli

featured
service
Paylaş

Bu Yazıyı Paylaş

veya linki kopyala

Rumeysa Çevlik’in Açık Hava Sınıfı Projesi

Osmaniye’nin Kadirli ilçesinde doğup büyüyen Rumeysa Çevlik, aynı ilçenin bir dağ köyünde, taşımalı 14 öğrencisi olan Kayasuyu İlkokulu’nda öğretmenlik yapmaktadır. Pandemi döneminde, geleneksel eğitim yöntemlerinin yetersiz kaldığını fark eden Rumeysa öğretmen, ‘ekolojik açık hava sınıfları’ kurma fikrini geliştirdi. Bu süreçte, öğrencilerin velilerinin evlerinden çıkardığı atıkları dönüştürerek kullanmayı, aynı zamanda iş gücü açısından da velilerden destek almayı hedefledi. Sıfır maliyetle oluşturduğu bu ‘açık hava sınıfları’, 2024-2025 eğitim öğretim yılından itibaren uygulanmaya başlanacak olan Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde okul öncesi eğitim için ‘örnek sınıf’ olarak gösterildi.

Hürriyet’te yer alan haber sonrası, Kadirli Kaymakamı Erdinç Dolu, Kayasuyu İlkokulu’nu ziyaret etti. Bu ziyarette alınan kararlar doğrultusunda, ilçedeki 12 anaokulunun da üç hafta gibi kısa bir süre içinde dönüştürülmesi sağlandı. Böylece, farklı bir eğitim modeli ile tanışan okullar, fiziki ortamlarını atık malzemelerle oluşturulan çeşitli atölyelerle zenginleştirdi. Bu atölyeler arasında tiyatro, erken okur yazarlık, günlük yaşam becerileri, müzik, bitki gözlem ve Atatürk merkezleri ile böcek oteli, denge yürüyüş alanı, ağaç evde kitap okuma köşesi ve çamur alanı gibi alanlar yer aldı.

KAYMAKAM, VELİ, ÖĞRETMEN İŞ BİRLİĞİ

Rumeysa öğretmen, açık hava sınıflarının yaygınlaşmasını şöyle anlattı: “İlçede bu modelin yayılması, Kaymakam Bey’in okulumu ziyareti sırasında, ‘Bu modeli ilçedeki tüm anaokullarında uygulayabilir miyiz?’ sorusuyla başladı. Ben de müfredata girmiş olan bu modelin tüm Türkiye’de uygulanabileceğini söyledim. Daha sonra her okuldan koordinatör öğretmen seçtik ve ‘açık hava sınıfı nasıl kurulur?’ konusunda eğitimler verdim. Her okula gidip alan tespiti yaptım. Veliler de evdeki atık malzemeleri getirdiler. İş birliği içinde akşamları ve hafta sonları bile çalışarak, üç haftada tüm 12 anaokulunu açık hava sınıflarına dönüştürdük. İlkokullardan da talep gelmeye başladı.”

HER OKUL FARKLI TASARLANDI

Kadirli’deki açık hava sınıfları, her okulun ihtiyaç ve özelliklerine göre farklı şekilde tasarlandı. Öğretmenlerin ve öğrencilerin özgür ruhlarına bırakılan bu tasarım sürecinde, başlangıçta bazı öğretmenler isteksizdi. Ancak çocukların atölyelerdeki mutluluğunu gören öğretmenler, “Artık çocuklar sürekli okulda olmak istiyor” demeye başladılar. Öğrenciler, yapım aşamasında bahçedeki materyalleri değerlendirmeye başladılar. Atıklarla yere sayılar yazdılar, bir başka çocuk büyüteci alarak böceklerin peşinden gitti. Her okulda böcek oteli ve tarım alanı oluşturuldu. Çocuklar, kendi ektikleri bitkileri yiyerek günlük yaşam becerilerini, klasik sınıf ortamında yapılamayacak etkinliklerle kazandılar. Atölyeler arasında en çok ilgi görenler çamur mutfak, böcek oteli ve paletlerden oluşturulan kitap okuma alanları oldu. Onların deneyimleyerek öğrenmeleri, öğretmenlerin vermek istediklerinden daha değerli oldu. Açık hava sınıfı modeli, tüm ilçemiz için motivasyon kaynağı oldu ve eğitim adına güzel bir çalışma ortaya çıktı.

YENİ MÜFREDAT DAYANIŞMAYI GÜÇLENDİRDİ

Kendi sınıfımı açık hava sınıfına dönüştürmeye karar verdiğimde, velilerimden destek almak zaman aldı. Ancak şimdi, daha kitlesel bir değişim yaşanmasına rağmen velilerin yaklaşımı son derece olumlu oldu. Modelimizin müfredatta örnek sınıf olarak yer alması sonrası veliler, bu projenin önemini kavradılar. Ayrıca, ilçe yönetimindeki en üst düzey kişinin desteği ve öncülüğü de çok önemliydi.

HAYALİM GERÇEK OLUYOR

Bu sınıfları kurarken doğal malzemeler ve evlerdeki atıkları kullandığımız için maliyet açısından zorluk yaşamadık. Bir açık hava sınıfının gösterişli ve estetik olması değil, çocuklara katacağı değer ve atıkları dönüştürerek faydalı hale getirmemiz bizim için önemliydi. Bugünleri hep hayal ediyordum ve Türkiye’de tüm okullara ulaşmanın mümkün olup olmadığını merak ediyordum. Bu süreç yavaş yavaş gerçekleşecek gibi görünüyor. Müfredatta yer aldığı için uygulama süreci de oldukça kolay. Kendi ilçemden böyle bir modelin çıkması ve tüm anaokullarının dönüşmesi beni inanılmaz derecede mutlu etti.”

İTALYANLAR: BÜYÜK FİKRİ OLAN KÜÇÜK BİR OKUL

Rumeysa Çevlik’in açık hava sınıfını, İtalya’nın Marche Bölgesi Milli Eğitim Müdürlüğü’nden yetkililer de ziyaret ederek inceledi. İtalyan yetkililer, anaokullarındaki ekolojik dönüşüme hayran kaldıklarını ve kendi bölgelerinde bu modeli uygulamak istediklerini ifade ederek Çevlik’ten bilgi aldılar. Ziyaret sonrası İtalyan basınında yer alan ‘Büyük Fikri Olan Küçük Bir Okul’ başlıklı haberde, yetkililerin; “Ziyaret ettiğimiz çeşitli okullar arasında özellikle Kayasuyu köyündeki anaokulu bizi çok etkiledi. Okulun yanındaki küçük bahçede özel çalışmalar gördük. Rumeysa öğretmen, ‘Hava kötü olsa bile doğayı gözlemlemelisiniz’ diyor” ifadelerine yer verildi.

Rumeysa Çevlik’in Açık Hava Sınıfı Projesi ve Ekolojik Eğitim Modeli
Yorum Yap

Tamamen Ücretsiz Olarak Bültenimize Abone Olabilirsin

Yeni haberlerden haberdar olmak için fırsatı kaçırma ve ücretsiz e-posta aboneliğini hemen başlat.

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Giriş Yap

xGundem ayrıcalıklarından yararlanmak için hemen giriş yapın veya hesap oluşturun, üstelik tamamen ücretsiz!

Bizi Takip Edin