Otonom Araçların Yayalarla İletişimi Üzerine Bir Araştırma
Tokyo ve Kyoto Üniversiteleri’nden araştırmacılar, otonom golf arabalarının önüne göz şeklinde hareketli ve büyük yapılar inşa ederek ilginç bir deney gerçekleştirdi. Bu araçlarla 360 derecelik çekimler yapan ekip, sanal gerçeklik gözlükleri kullanarak, 18-49 yaşları arasında değişen 18 katılımcıyla deney yaptı. Bu deneyde, yayaların karşıdan karşıya geçerken genellikle yaklaşan aracın sürücüsüyle göz teması kurarak, aracın durup durmayacağını anlamaya çalıştığı gözlemlendi. Ancak, otonom araçların giderek yaygınlaşmasıyla birlikte, yayaların bu araçlarla nasıl bir ilişki kuracakları üzerine tartışmalar da artmaktadır.
Sanal Gerçeklik Gözlüğü ile Deney
Independent Türkçe‘nin haberine göre, araştırma ekibi, yayaların otonom araçlarla iletişim kurabilmesi için gereken unsurları anlamaya odaklandı. Deneyler, katılımcıların güvenliğini sağlamak amacıyla sanal gerçeklik gözlükleri ile gerçekleştirildi. Katılımcılar, gözlükleri taktıklarında kendilerini çeşitli senaryoların içinde buldular. Bu senaryolardan birinde, yaklaşan aracın önündeki gözler onlara dönüyordu; diğer bir senaryoda ise gözler uzaklara bakmaya devam ediyordu. Araştırmacılar, gözlerin kendilerine döndüğünde, katılımcıların araç tarafından fark edildiğini hissetmelerinin, karşıya geçme kararlarını nasıl etkilediğini anlamak istediler.
Katılımcıların karşıya geçip geçmeme kararını vermesi için sadece üç saniyeleri vardı. Deneyin sonucunda, erkeklerin daha riskli kararlar alma eğiliminde olduğu ve aracın duracağına dair hiçbir işaret olmasa bile karşıya geçmeyi tercih ettikleri gözlemlendi.
Kadınların Temkinli Tavrı
Kadın katılımcıların ise daha temkinli davrandıkları ve genellikle karşıya geçmemeyi tercih ettikleri anlaşıldı. Hatta aracın duracağına dair herhangi bir belirti gördüklerinde bile bu durum pek değişmedi. Deneyin ardından katılımcılara yöneltilen sorulara verdikleri yanıtlar da ilginç bulgular ortaya koydu. Hem kadınlar hem de erkekler, aracın gözleri uzaklara baktığında kendilerini güvende hissetmediklerini ifade ettiler. Ancak, anket sonuçlarına göre katılımcıların tamamı, gözler kendilerine döndüğünde karşıya geçmenin daha güvenli olduğunu düşündüklerini belirttiler.
Araştırmacılar, bu deneyden elde ettikleri bulguları, geçen ay Güney Kore’de düzenlenen Uluslararası Otomotiv Kullanıcı Arayüzleri Konferansı’nda sundular. Bu bulgular, yeni nesil ulaşım sistemlerinin, yalnızca araçların kendisiyle sınırlı kalmayacağını, aynı zamanda yayalarla olan etkileşimlerinin de önemli bir parçası olacağını göstermektedir.