Otomotiv dalının önde gelen markalarının üst yöneticileri, 2024’e ait değerlendirmelerini ve 2025 öngörülerini paylaştı.
Noyan, 2024’ün dal açısından evvelki yılın rekor satışlarının akabinde bir dengelenme süreci olarak kayıtlara geçtiğini söyledi.
Yılın birinci aylarında, markaların düzenlediği kampanyalar ve ÖTV muafiyetli satışların pazarın üst taraflı bir ivme kazanmasına kıymetli katkı sağladığını anlatan Noyan, “Bunun yanı sıra 2023’ten sarkan talepler ve GSR II regülasyonları çerçevesinde yapılan kampanyalar da bu ivmeyi destekleyen öge oldu. Lakin finansmana erişimde yaşanan zorluklar ve Çin markalarına getirilen ek gümrük vergisi kararları bilhassa bizim üzere Çin merkezli markalar açısından araç satış adetlerini direkt etkiledi. Sonuç olarak 2024’te toplam satışların 2023’e benzeri formda 1,2 milyon bandında gerçekleşmesini bekliyoruz.” diye konuştu.
Noyan, 2025 beklentilerine de değinerek, gelecek yılı birinci yarı ve ikinci yarı olarak değerlendirmenin daha yanlışsız olacağını lisana getirdi.
Yılın birinci yarısında ekonomik gidişatın gerçek bölümleri olumsuz tarafta etkilemesini beklediklerini belirten Noyan, “İkinci yarıda ise faizlerin düşmesi ile pazarda müspet istikamette bir hareketlenme gerçekleşmesini bekliyoruz. Bu çerçevede toplam pazarın 2024’e kıyasla yüzde 10 bandında üst yahut aşağı istikametli değişkenlik gösterebileceğini öngörüyoruz.” halinde konuştu.
Noyan, DFSK Türkiye olarak yeni yılda da yetkili satıcı ve servis ağlarını güçlendirmeye devam edeceklerine işaret etti.
Halihazırda 1 yılda ulaştıkları 20 yetkili satıcı sayılarını, gelecek yıl 35’e çıkarmayı hedeflediklerini vurgulayan Noyan, “Ayrıca pazar dinamiklerini yakından takip ederek 2025 yılında büyüme gayelerimizi destekleyecek adımlar atmaya hazırlanıyoruz. Bilhassa elektrikli ve hibrit araç kategorisindeki modellerimizle bölümdeki elektrifikasyon trendine ahenk sağlarken, hafif ticari araç segmentinde rekabetçi fiyat ve yüksek verimlilik sunan araçlarımızla pazar hissemizi üst taşımayı hedefliyoruz.” tabirlerini kullandı.
SIFIR ARAÇLAR AVANTAJLI KONUMDA
2plan İcra Kurulu Lideri Orhan Ülgür de bu yılın, ikinci el araç piyasasında fiyatların hudutlu biçimde arttığı, sıfır araçların ise daha avantajlı hale geldiği bir devir olduğunu lisana getirdi.
Geçen yıl ikinci el araç piyasasında oluşan fiyat köpüğünün bu yıl büyük ölçüde eridiğinin altını çizen Ülgür, şöyle devam etti:
“Yıl boyunca ikinci el araç fiyatlarının yüzde 20-22 ortasında arttığını görüyoruz lakin bu artış kurdaki dalgalanmaya nazaran düşük kaldı. Bayiler ve yetkili satıcılar açısından bakacak olursak da hem sıfır hem de ikinci el araçlarda karlılık, 2023’e kıyasla değerli ölçüde düştü. Bu düşüşte, artan kredi maliyetleri ve stokta bekletilen araçların bedel kaybı üzere ögeler karlılığı önemli formda sınırlayan faktörler ortasında yer aldı. Öbür yandan, elektrikli araçların ikinci el pazarı ise şimdi tam manasıyla olgunlaşmasa da önümüzdeki yıllarda daha besbelli bir yapıya kavuşacağı sinyallerini verdi.”
Ülgür, yıl sonunda Türkiye ikinci el araç pazarının yaklaşık 9 milyon adete ulaşacağını iddia ettiklerini bildirerek, ikinci el araç satışlarının değerli bir kısmının tekrarlanmış (birden fazla aracılık kademesinden geçen) süreçlerden oluşacağını ve gerçek satışların, toplamın yaklaşık yüzde 40-50’sine denk geleceğini düşündüklerini kaydetti.
İKİNCİ ELDE 2024’E BENZERİ BEKLENTİ
Ülgür, sıfır araç tarafında 2024’te araç bulunabilirliğinin 2023’e kıyasla daha kolay hale geldiğini anlattı.
Yıl içinde düzenlenen çeşitli kampanyaların sıfır araç fiyatlarını daha cazip bir düzeye taşıdığını aktaran Ülgür, şu değerlendirmede bulundu:
“Bu durum, ikinci el araçlara olan talebin azalmasına yol açtı. Bilhassa 1-2 yaşındaki araçların fiyatlarının sıfır araçlara çok yakın olması, tüketicileri sıfır araç satın almaya yöneltti. Tüm bu gelişmeler ışığında, Türkiye otomotiv pazarının 2024 yılını yaklaşık 1,2 milyon adetlik sıfır araç satışıyla tamamlaması bekleniyor. 2025’e baktığımızda bu yıl olduğu üzere sıfır araç arzında bir sorun yaşanması beklenmiyor. Bu durum, ikinci el araç piyasasını hem fiyatlandırma hem de satış açısından baskı altında tutabilir. Şayet sıfır araç arz tarafında fevkalâde bir durum yaşanmazsa, ikinci el araç satışlarının, 2024’teki düzeylere benzeri bir seviyede seyretmesini öngörüyoruz.”
Ülgür, Türkiye’de sıfır otomotiv pazarının ise 1 milyon adetlik ruhsal sonu aştığına dikkati çekerek, Avrupa’daki ekonomik sakinliğin, Türkiye’nin bu pazardan daha fazla araç çekmesine imkan sağlayabileceğini söyledi.
Bu gelişmeler ışığında, 2025’te de Türkiye pazarının 1 milyonun altına düşmesini beklemediklerini kaydeden Ülgür, kelamlarını şöyle tamamladı:
“Özellikle yılın ikinci yarısında kredi faizlerinde bir düşüş ve ekonomik göstergelerde bir güzelleşme gerçekleşirse pazarın daha da büyümesi mümkün olabilir. 2025’te ikinci el elektrikli araç pazarını ele aldığımızda ise sağlıklı bir pazar oluşması için satışların şimdi kâfi adetlere ulaşmadığı ve fiyatların tam manasıyla oturmadığı görülüyor. Fakat 2025 yılı boyunca elektrikli araç pazarının daha fazla stabilite olması ve ikinci el fiyatlarının netleşmesi bekleniyor. Pazarın kâfi hacme ulaşmasıyla birlikte elektrikli araçların ikinci el kıymetleri konusunda daha fazla inanç ve öngörülebilirlik oluşacağını düşünüyoruz.”