Orman Okulu
Orman Okulu, 1890’ların sonlarına doğru dünya genelinde örnekleri görülen ve 1980’lerden itibaren “Alternatif Eğitim Modeli” olarak gündeme gelen bir eğitim yaklaşımıdır. Özellikle Danimarka çevresinde başlayarak Avrupa, Amerika, Kanada, Japonya ve Finlandiya gibi ülkelerde hızla yayıldığını görmekteyiz. Ülkemizde ise son 15 yıldır çocuklarımızın öğrenme ve gelişim süreçlerine destek olmak amacıyla Orman Okulları yaygınlaşmaya başlamıştır.
Orman Okulları’ndaki temel yaklaşımımız, çocukların kişisel ve nörolojik gelişimlerini destekleyerek, uzun vadede onların hayatlarını ve yaşam tarzlarını şekillendirmektir. Ülkemizde orman denilince akla gelen genellikle mangal ve piknik gibi aktiviteler olsa da, bizim için ormanlar, çocuklarımızın, ülkemizin ve dünyanın geleceğini şekillendirdiğimiz doğal okullardır. Orman Okulları’ndaki eğitim süreci, dünya genelinde geçerli olan altı ilke üzerinden yürütülmektedir. Bu ilkelerden birinin veya birkaçının eksik olması, Orman Okulu eğitim modelinin uygulanmasına engel teşkil eder.
Neden Önemlidir?
Peki, Orman Okulu neden bu kadar önemlidir? Çünkü bir çocuğun doğal bir ortamda öğretmeniyle geçirdiği zaman, geleneksel ders müfredatını takip etmesine göre öğrenme ve gelişim sürecinde yaklaşık 100 kat daha fazla kazanım sağlar. Orman Okulları’na katılan çocukların en belirgin özelliklerinden biri, yaş gruplarına ve gelişim özelliklerine uygun şekilde zorluklarla mücadele edebilme yetenekleridir. Bu başarının temelinde, orman okullarındaki eğitmenlerin kullandıkları yöntemler ve çocukları merkeze alarak süreci yönetme becerileri yatmaktadır.
Orman Okulu’nda bir çocuk, düşme riski ile karşılaştığında eğitmen, çocuğun bu olumsuz deneyimi yaşamasına izin vererek müdahale etmez. Buradaki kritik nokta, risk analizleri yaparak ilk yardım gerektirecek bir durumla karşılaşmadığımız sürece çocukların deneyimler yaşamalarına fırsat tanımaktır. Böylece çocuklar, her deneyimle hayat görüşlerini, çabalama yeteneklerini, mücadeleci ruhlarını ve problem çözme becerilerini geliştirirler. Bir parka giden bir Orman Okulu çocuğu, tanımadığı çocukları on dakika içerisinde toplayıp, koordine ederek yeni bir oyun başlatabilir. Bu süreçte iletişim becerileri, ekip çalışması, koordinasyon yeteneği ve empati gibi önemli yeteneklerin nasıl geliştiğini gözlemleyebilirsiniz.
Orman seanslarına katılan çocukların velilerinin geri bildirimleri, çocukların ev içindeki davranışlarından sosyal hayattaki tutumlarına kadar önemli bir gelişim gözlemlediklerini göstermektedir. Bu gözlemler, her toplantıda ve eğitimde velilerimizden duyduğumuz bir gerçektir.
21. Yüzyıl Becerileri
Orman Okulu çocuklarının kazanmış olduğu becerilerin, 21. yüzyıl becerileri ile birebir örtüştüğünü görmekteyiz. Bu nedenle çocuklarımızın İngilizce, matematik, sayılar ve harfler gibi akademik konuları öğrenmelerinden önce, kendilerini tanımaları ve duygularının farkında olmaları çok daha önemlidir. Kendi potansiyelini keşfedemeyen çocuklar, okullarda öğrendikleri bilgileri uygulama becerisine sahip olmadıkları takdirde, bu durum büyük bir kayıp olacaktır.
Özellikle orman süreçlerindeki mevsim döngüleri, doğal eğitim materyalleri ve yapılandırılmamış alanlar, çocuğun öğrenme ve gelişim sürecini en üst noktaya taşıdığımız temel unsurlar arasında yer almaktadır.
Orman Okulları Derneği
2010 yılından itibaren İstanbul’da, çeşitli kademelerdeki okulların sınıf dışı eğitim ve öğrenme süreçlerini planlayarak ve uygulayarak doğa ile olan çalışmalarımızı hayata geçirdik. 2016 yılında İstanbul/Şile’de, Türkiye’nin ilk Orman Okulu Uygulama Merkezi’ni kurarak, anaokulu seviyesindeki okullara ve velilere eğitimler vermeye başladık. 2020 yılında, Orman Okulu Eğitim Modeli’nin ülkemizde belirli standartlarda yayılmasını sağlamak ve uluslararası platformlarda ülkemizi temsil etmek amacıyla Orman Okulları Derneği’ni kurduk. Şu anda ülkemizin farklı illerinde yaklaşık 18 okulumuz ve yaklaşık 1000 3. seviye Orman Okulu eğitmenimiz bulunmaktadır.
Uluslararası Orman Okulu İlkeleri
- Uzun vadeli bir süreçtir.
- Ormanlık alanlarda gerçekleştirilir.
- Bütünsel gelişim ilkeleri üzerinden yürütülür.
- Çocuklara risk alma fırsatları sunar.
- Çocuk merkezli bir süreçtir.
- Nitelikli öğretmenler tarafından yürütülür.