1. Haberler
  2. Teknoloji
  3. Jeff Bezos’un Amazon Yolculuğu ve Liderlik Prensipleri

Jeff Bezos’un Amazon Yolculuğu ve Liderlik Prensipleri

featured
service
Paylaş

Bu Yazıyı Paylaş

veya linki kopyala

Jeff Bezos’un Amazon Yolculuğu

Jeff Bezos'un Amazon Yolculuğu

2004 yılında Jeff Bezos ve teknik danışmanı Colin Bryar, Washington eyaletinin Seattle kentinin yaklaşık bir saatlik mesafesinde bulunan Tacoma kentine gitmek üzere yola çıktılar. O dönem Amazon, çoktan multi-milyar dolarlık bir güç haline gelmişti. Ancak ikili, Amazon’un müşteri hizmetleri merkezinde iki gün boyunca müşteri hizmetleri temsilcisi olarak çalışmak üzere oradaydı. Bryar, “Jeff telefonlara kendi bakıyordu” diyerek o anı hatırlıyor. Sürekli gelen aynı şikayetler üzerine Bezos’un gözlerinin büyüdüğünü belirtiyor. Bezos’un öfkesi, ürünle ilgili bir sorunun bulunduğunun açıkça fark edilmesine rağmen kimsenin bunu dile getirmemiş olmasındandı. Daha sonra, hatalı ürünleri tespit etmenin daha etkili yöntemlerini sormak üzere bir e-posta gönderdi.

Bezos, Pazartesi günü, şirketi kurduktan tam 27 yıl sonra Amazon’un yönetim kurulu başkanlığından ayrıldığını duyurdu. Bu süreçte, alışılmadık liderlik prensipleri geliştiren Bezos, bazıları tarafından başarısının temel taşı olarak görülürken, diğerleri bunun büyük teknoloji şirketlerinde yanlış giden her şeyin bir göstergesi olduğunu savunuyor.

Müşteri Saplantısı

Müşteri Saplantısı

Amazon’da çalışmış olan herkesle konuştuğunuzda “müşteri saplantısı” terimini duymanız uzun sürmez. Bezos için kâr, uzun vadeli bir hedefti; bir şirketin başarılı olabilmesi için müşterilerinin memnuniyetinin sağlanması gerektiğine inanıyordu. Bu bağlamda, maliyetlerin çoğu zaman göz ardı edilmesi gerekiyordu. 2004’te Amazon’a katılan Nadia Shouraboura, müdürlerden oluşan seçkin “S Takımı”na davet edildiği günlerde bile işten atılma korkusu yaşıyordu. “Noel yoğunluğu sırasında hayatımın en büyük hatasını yapmıştım” diyor.

Shouraboura, önemli ürünleri yüksek depo raflarına yerleştirmişti. Bu karar, raflardan doğru ürünleri almak için daha fazla zaman ve kaynak gerektirecekti. Problemi çözme konusunda “Bize mümkün olduğunca az para kaybettirecek ve sorunu halledecek, akıllıca bir çözüm bulmuştum. Ama Jeff’e bunu anlattığımda, ‘bunu çok yanlış düşünüyorsun’ dedi” şeklinde açıklıyor. “Burada nasıl optimum para kazanılacağını düşünüyorsun. Müşteriler için sorunu hallet ve birkaç hafta sonra bana maliyeti söyle.”

Vergi İddiaları

Bezos’un karşıtları da mevcut. Geçen ay ProPublica’da yayımlanan bir makalede, Bezos’un vergi beyannameleri incelendi ve 2007-2011 yılları arasında hiç vergi ödemediği iddia edildi. Dünyanın en zengin adamı için bu iddia son derece çarpıcıydı. Amazon ile ilgili diğer hikayeler, şirketin acımasızlığı ve monopol olma eğilimleri sebebiyle Bezos’un şöhretine zarar verdi. Ancak yakın çalışma arkadaşları, Bezos’un bencil bir patron olduğu yönündeki söylemlere katılmıyor. Onlar için Bezos, vizyoner bir lider ve 1,8 trilyon dolarlık bir şirketin efsanevi bir iş felsefesiyle yaratılmasının arkasındaki isimdir.

İki Pizza Kuralı

İki Pizza Kuralı

Bezos, küçük ekipleri tercih ediyor. Toplantıların verimli geçmesi adına, toplantıya katılan herkesin iki pizzayla doyurulabileceğinden emin olmak istiyor. PowerPoint sunumlarından nefret ediyor ve bunun yerine yöneticilerine ele almaları için yazılı notlar vermeyi tercih ediyor. Dominant karakterlerin fazla ikna gücü elde etmesini engellemek adına, toplantılarda bireysel olarak katılımcılara gidip ne düşündüklerini soruyor. Bezos’u tanıyanlar, kendisine karşı çıkılmasını da sevdiğini söylüyor. Shouraboura, “Tartışır ve birbirimize bağırırdık. Her şey çok açık ve masada olurdu; konuşmalar bazen çok ateşli geçerdi. Ancak hep konuyla ilgiliydi, insanla değil” diyor.

Amazon’un belirlenmiş 14 “liderlik ilkesi” bulunuyor. Bu ilkelerden birinde “karşı çıkacak omurgaya” sahip olmaktan bahsediliyor. Andy Jassy, 1997’den beri Amazon’da çalışıyor. Bezos, bu kültürü üst düzeyde besleyip büyütmeyi hedefliyor. İlkelerden birinde liderlerin “sosyal ahenk için ödün vermemeleri gerektiği” vurgulanıyor. Ancak bu felsefenin, Amazon’un daha alt birimlerinde doğru yorumlanıp yorumlanmadığına dair bazı sorular var.

2015 yılında New York Times’da yayımlanan bir makalede, eski Amazon çalışanları “yıpratıcı” bir iş kültüründen bahsetmişti. Bezos, mühendislik, icatlar ve makinelerle ilgili büyük bir tutkuya sahip. Bilime olan saplantısı, lojistik alanında pek de kötü bir özellik değil. Fakat karşıtları, bu saplantının özellikle Amazon’un sayısız deposunda insani bedelleri olduğunu belirtiyor. Amazon çalışanlarının Bessemer, Alabama’da bir sendika kurma girişimleri sırasında, kendilerini “makinede bir parça” gibi hissettiklerini söyleyen birçok çalışanla konuştum. Diğerleri ise “sürekli gözlemlenme” duygusundan bahsediyordu.

Özerklik ve İnovasyon

Özerklik ve İnovasyon

Ancak üst düzeylerde, Bezos’un yönetim tarzı farklı bir görünüm sergiliyor. Ekiplerinin özerk olmasını seviyor ve bunun inovasyonu teşvik ettiğine inanıyor. Amazon Web Services (AWS), çok başarılı bir bulut hizmeti sunuyor. Amazon’un ana iş kolu e-ticaretle görünürde çok da ilgili değilken, Bezos bu fikri destekledi ve güvendiği çalışanı Andy Jassy’ye bir şirket içinde şirket kurma özgürlüğü ve sermaye sağladı. Bezos, Jassy’yi sadece bir müdür olarak değil, aynı zamanda bir girişimci olarak görüyor. Bu nedenle, Jassy’nin Bezos’un haleflerinden biri olmasının da etkisi büyük.

Shouraboura, “İşe ilk başladığınızda cesur olmak kolay. Ancak büyüdükçe cesur olmak daha zorlaşır çünkü çok fazla şeyi riske atarsınız. O her zaman çok cesurdu” diyor. Tanıyanlar, Bezos’un sorunlara “geri geri” yaklaşmayı sevdiğini belirtiyor. Bryar, “Bu Amazon’da çok kendine özgü bir süreç” diyor. Planlama aşamasında ekipler geriye doğru bir takvim işletiyor. Önce lansmanın nasıl yapılacağına karar veriyorlar ve ardından geriye doğru çalışıyorlar. “Ekibin yaptığı ilk şey basın açıklaması yazmak; normalde şirketler bunu en son yapar.”

Bezos, her zaman uzun vadeli düşünmeye odaklandı. Onun etrafındakiler, kısa vadeli kâr yerine müşteriye odaklanmasını “metodik” bir yaklaşım olarak nitelendiriyor. Uzay seyahatine olan tutkusu da biliniyor; bu ay, şirketi Blue Origin’in gerçekleştireceği ilk insanlı uçuşta uzaya gitmeyi planlıyor. Dünyaya geri dönmesine izin verilmemesini isteyen dilekçe ise yaklaşık 150 bin imza topladı.

Sonuç olarak, Bezos’u sevseniz de nefret etseniz de, onun çok parlak ve yetenekli bir lider olduğu, dünya genelinde şirketlerin işleyişini değiştiren bir figür olduğu gerçeği göz ardı edilemez.

Jeff Bezos’un Amazon Yolculuğu ve Liderlik Prensipleri
Yorum Yap

Tamamen Ücretsiz Olarak Bültenimize Abone Olabilirsin

Yeni haberlerden haberdar olmak için fırsatı kaçırma ve ücretsiz e-posta aboneliğini hemen başlat.

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Giriş Yap

xGundem ayrıcalıklarından yararlanmak için hemen giriş yapın veya hesap oluşturun, üstelik tamamen ücretsiz!

Bizi Takip Edin