Google, Avustralya’da gelirlerinden haber kuruluşlarına pay verilmesini öngören yeni yasal düzenlemenin yürürlüğe girmesi durumunda ülkeye hizmet vermeyi durduracağını duyurdu. Şirketin temsilcileri, Avustralya Rekabet ve Tüketici Komisyonu tarafından hazırlanan düzenlemeye ilişkin itirazlarını bugün senatörlerle paylaştı. Bu açıklamayı yapan Google, düzenlemenin kendileri için büyük bir “külfet” oluşturduğunu belirtti.
Google Avustralya’nın Genel Müdürü Mel Silva, düzenlemenin “uygulanamaz” olduğunu savunarak, haberlerle ilgili arama sonuçlarındaki linkler ve özetler için ödeme yapmak zorunda kalacaklarını ifade etti. Silva, şunları söyledi:
- “Avustralyalılara sunduğumuz ücretsiz hizmet ve iş modelimiz, internet siteleriyle özgürce bağlantı kurma yeteneğine dayanmaktadır.”
- “Eğer bu yasa bu haliyle geçerse, Google Arama Motoru’nun Avustralya’da sunduğu hizmeti sona erdirmekten başka seçenek kalmayacak.”
Aynı oturumda Facebook‘un Asya-Pasifik bölgesi kamu politikalarından sorumlu başkan yardımcısı Simon Milner de benzer endişelerini dile getirerek, Avustralya’da haber içeriğini engellemek zorunda kalabileceklerini ancak yasada uzlaşmaya varmak istediklerini vurguladı.
Başbakan Morrison’dan Sert Yanıt
Avustralya Başbakanı Scott Morrison, oturum sonrasında Google’a yanıt vererek, tasarının bu yıl içinde parlamentoya sunulacağını duyurdu. Morrison, “Şunu çok açık söylemek istiyorum: Avustralya’da yapabileceğiniz şeylerle ilgili kuralları Avustralya belirler. Bunun yapıldığı yer parlamentomuzdur. Kabul etmek isteyenlerin başımızın üstünde yeri var. Ancak tehditlere boyun eğmeyeceğiz.” şeklinde konuştu.
Google ve Facebook, yıllardır içeriklerinin nasıl gösterileceği konusunda yayıncılarla anlaşmazlık yaşamaktalar. Medya kuruluşları, bu teknoloji devlerinin kendilerine adil bir pay ödemesi gerektiğini savunuyor. Bazı medya kuruluşları, iki şirketin çevrimiçi reklam pazarında hakim konumda olduğunu ve bu durumun çıkmaza giren yayıncıları “onlardan kalanlarla idare etmeye zorladığını” belirtiyor.
Yeni düzenleme, yayıncı kuruluşların Facebook ve Google ile ayrı ayrı veya tek başlarına pazarlık yapabilmelerini öngörüyor. Eğer üç ay içinde bir anlaşmaya varılamazsa, tahkim kuruluna başvurulması gerekecek. İki Amerikan şirketi, geçen ay gündeme gelen bu düzenlemeye başından beri itiraz ediyor. Google, geçtiğimiz Ağustos ayında ana sayfasına bir uyarı koyarak, düzenlemenin Avustralyalıların arama yapma yeteneklerine zarar vereceğini ve bunun YouTube kullanıcıları için “ciddi sonuçlar doğuracağını” savunmuştu.