Fransa’dan Google’a 50 Milyon Avro Ceza Onayı
Fransa’nın en yüksek idari mahkemesi, teknoloji devi Google’a 50 milyon avro (yaklaşık 382 milyon TL) para cezası kesilmesine onay verdi. Bu cezanın arkasında yatan sebep, Google’ın Android kullanıcılarına veri koruma seçenekleri konusunda yeterince açık ve şeffaf bilgi sunmaması olarak belirlendi.
Amerika Birleşik Devletleri merkezli bu teknoloji devi, 2018 yılında Avrupa’da yürürlüğe giren yeni veri gizliliği yasası nedeniyle ilk kez Ocak 2019’da para cezasına çarptırılmıştı. Google, Fransa’nın bu alandaki en yüksek yargı organı olan Danıştay’a itirazda bulunmuştu. Danıştay, Cuma günü verdiği kararda, Ulusal Veri Koruma Komisyonu’nun (National Data Protection Commission) yaptırım uygulama yetkisinin bulunduğuna ve Google’ın bu konudaki tutumunun sürekliliği nedeniyle cezanın orantılı olduğuna hükmetti.
GOOGLE, DEĞİŞİKLİKLER YAPACAK
Webtekno’nun haberine göre, Google, bu karardan sonra bazı değişiklikler yapmayı planladığını açıkladı. Mayıs 2018’de yürürlüğe giren Avrupa Birliği’nin Genel Veri Koruma Yasası, şirketlerin topladığı kişisel verilerle ilgili bireylerin haklarını net bir şekilde belirliyor. Bu yasada, şirketlerin kullanıcıların verileriyle ilgili ne yaptıklarını sade bir dille açıklamaları gerektiği vurgulanıyor.
Fransa’daki veri gözlemcileri, Google’ın hedefli reklamlar için veri toplamaya çalışırken kullanıcıları yeterince bilgilendirmediğini belirtti. Gözlemciler, kullanıcıların verilerinin nasıl ve neden kullanıldığına dair bilgi edinmek için birçok işlem yapmak zorunda kaldıklarını ifade ederek Google’a eleştirilerde bulundular. Danıştay, Google’ı özellikle izinsiz veri toplama yöntemleri nedeniyle suçlu buldu. Mahkeme, şirketin “Android işletim sistemi kullanıcılarına yeteri kadar açık ve şeffaf bilgi sunmadığını” belirtirken, kişiselleştirilmiş reklamlar amacıyla kullanıcıların kişisel verilerinin işlenmesi için gerekli bilgilendirilmiş onay seçeneğini sunmadığını vurguladı.
Google, kullanıcıların verilerinin nasıl kullanıldığını kontrol etmeleri ve anlamalarına yardımcı olmak için sektöre yön veren araçlar geliştirdiğini ifade etti. Şirket, “Bu dava, kişiselleştirilmiş reklamlar için rızanın gerekli olup olmadığı ile ilgili değil; bu verilerin nasıl elde edildiği ile ilgilidir. Bu karar ışığında yapmamız gereken değişiklikleri gözden geçireceğiz” dedi.