Psikolog Anıl Özcan, okula dönüşte çocukların yaşayabileceği ruhsal tesirler hakkında açıklamalarda bulundu. Psk. Özcan, “Okula dönüş, çocukların ruhsal olarak farklı biçimlerde etkilenebileceği bir devir olabilir. Bu tesirler, çocuğun yaşına, tecrübelerine, kişilik özelliklerine ve aile dinamiklerine nazaran değişkenlik gösterebilir” diye konuştu.
Yeni okul periyodunun açılmasıyla birlikte çocukların okula dönüşü sırasında yaşayabilecekleri kimi ruhsal tesirlere değinen Psikolog Anıl Özcan, görülebilecek sorunları şu halde sıraladı:
“Heyecan ve merak: Birçok çocuk okula dönmeyi heyecanla bekler. Yeni arkadaşlar edinme, öğrenme fırsatları ve aktivitelerle dolu bir okul yılına başlamak, çocuklar için heyecan verici olabilir.
Kaygı ve gerilim: Bilhassa yeni bir okula yahut sınıfa başlayan çocuklar, bilinmezlik duygusu nedeniyle korku ve gerilim yaşayabilirler. Bu tıp dertler, vakitle azalabilir.
Ayrılık derdi: Daha evvel okul tecrübesi olmayan, okula yeni başlayan çocuklar ayrılık korkusu yaşayabilir. Bu çocukların anne-babalarından ayrılmak konusunda telaş duymaları manasına gelir. Ayrılık tasası, vakitle azalabilir.
Sosyal ahenk: Okulda arkadaşlık ilgilerini geliştirmek ve sınıf içinde ahenk sağlamak, kimi çocuklar için zorlayıcı olabilir. Bu durumda, öğretmenler ve aileler çocuklara yardımcı olabilirler.
Performans telaşı: Bilhassa imtihan dönemimdeki öğrenciler okula dönüşte performans korkusu yaşayabilir. İmtihanlar, ödevler ve öğrenme beklentileri, çocuklarda gerilim oluşturabilir. Olumlu bir öğrenme ortamı oluşturmak ve muvaffakiyetleri takdir etmek bu hususta yardımcı olabilir.
Sosyal baskılar: Okulda arkadaş kümeleri ortasındaki ilgiler çocukları bazen toplumsal baskılar altına sokabilir. Küme içinde kabul edilmek yahut gibisi giyinmek üzere beklentiler, çocukların duygusal sıhhatini etkileyebilir.
Evden uzaklaşma: Okula dönüş, çocukların meskenden uzaklaşmalarını gerektirir. Bu, birtakım çocuklar için özgürlük ve bağımsızlık hissi oluştururken, öbürleri için ayrılık telaşı ve konut hasreti oluşturabilir.”
AİLELERE DÜŞEN GÖREVLER
Bu süreçte ebeveynlere düşen sorumluluklara dikkat çeken Psk. Özcan, “Aileler, çocuklarının okula dönüş sürecini desteklemek için hassas olmalı ve gereksinim duyduklarında onlara yardımcı olmalıdırlar. Yeterli bir bağlantı, aile içi takviye ve okul çalışanı ile işbirliği, çocukların okula dönüş sürecini daha kolay hale getirebilir. Ayrıyeten, çocukların duygusal gereksinimlerine hürmet göstermek ve onları teşvik etmek önemlidir” sözlerini kullandı.