Cumhuriyetimizin 100. yılında yükseköğretimde geçmişten günümüze nasıl bir değişim yaşandığını düşünüyorsunuz?
En önemli değişim erişimde oldu. Cumhuriyetin ilk 25 yılında yalnızca 3 üniversite bulunurken, 50. yılda bu sayı 12’ye, 75. yılda 71’e, 100. yılda ise 208’e yükseldi. Bu hızlı büyüme, öğrenci sayılarında özellikle son 25 yılda büyük bir artışa neden oldu. Ancak, öğretim üyesi sayısında aynı oranda bir artış sağlanamadı. Bu durum, sistemin genişlemesine rağmen eğitim kalitesini yüksek tutma konusunda zorluklar yaşandığını gösteriyor. Ayrıca, son yıllarda liyakat ve akademik özgürlükler üzerinde önemli sorunlar belirmeye başladı.
Cumhuriyetimizin ikinci yüzyılına ‘nasıl bir insan’ yetiştirme hedefiyle yola çıktınız?
Vizyonumuz, geleceği şekillendirecek, yenilikçi ve girişimci global liderler yetiştirmektir. Hedefimiz, ileri görüşlü, ulusal ve uluslararası düzeyde rekabet edebilen, küresel değerlerle ulusal kimliklerini harmanlayabilen, sürekli kendini geliştiren, teknolojiye hâkim, çevre bilinci olan, toplumsal ve etik değerlere bağlı bireyler yetiştirmektir. Bu bireyler, yaratıcılık, girişimcilik ve liderlik özelliklerini araştırma yeterlilikleri ile birleştirerek uygulayabilmelidir. Amacımız, ulusal ve uluslararası alanda çığır açacak mezunlar yetiştirmektir.
Cumhuriyetimizin ikinci yüzyılına nasıl hazırlanıyorsunuz? Çağın gereklerini yerine getirebilmek için neler yapıyorsunuz?
Çağımız, teknoloji çağıdır. Özellikle bilişim teknolojileri, son derece hızlı bir gelişim göstermektedir. Yapay zeka, tüm iş alanlarını ciddi bir biçimde değiştirecek ve dönüştürecektir. Bilgi hızla metalaşıyor ve artık bilgiye ulaşım hiç olmadığı kadar kolay hale geldi. Bu durum, eğitimde içerikten ziyade yetkinliklerin ön plana çıkmasına neden olmaktadır. Biz, 21. yüzyıl yetkinlikleri gelişmiş, dijital okuryazarlık seviyesi yüksek, adaptasyon becerisi olan, hızlı ve kendi kendine öğrenebilen, psikolojik sağlamlığa sahip bireyler yetiştirmeyi hedefliyoruz. Bu bireylerin önemli bir kısmının yaşamlarının bir döneminde kendi işlerini kuracağı ya da serbest çalışacağı gerçeğinin farkındayız ve onları bu yeni iş yaşamına hazırlıyoruz.
Kurumunuz için hedefleriniz nedir? Yaptığınız çalışmaları anlatır mısınız?
MEF Üniversitesi, kurulduğu günden bu yana yükseköğretimdeki dijital dönüşüme öncülük etmektedir. Dünyada tüm programlarda tersyüz eğitim modelini uygulayan ilk üniversiteyiz. Bunun yanı sıra, uyarlanabilir öğrenme platformlarına ve açık kitlesel çevrimiçi eğitim platformlarına kurumsal üyeliğimiz bulunmaktadır. Birçok dersimiz bu platformlardan faydalanmakta ve öğrencilerimiz, bazı derslerini dünyanın en prestijli okullarından alabilmektedir. Ayrıca, birçok dersimizde geleneksel sınav yerine proje ve ürün odaklı bir ölçme değerlendirme sistemi kullanılmaktadır. Günümüzde popüler olan üç alanda, her öğrenciye açık yandallar sunuyoruz: girişimcilik, liderlik ve yapay zeka. Bunun yanı sıra, öğrencilerimiz 21. yüzyıl yetkinlikleri farkındalık programı olan YetGen’i seçmeli ders olarak alabilmektedirler. Bu yıl açtığımız teknoloji geliştirme merkezinde ise, özellikle oyun ve eğitim teknolojileri alanında yapay zeka veya genişletilmiş gerçekliği kullanan girişimci adaylarını desteklemeyi amaçlıyoruz.
Üniversite adayları neden kurumunuzu tercih etmeli? Sizi diğer yükseköğretim kurumlarından ayıran özellikler nelerdir?
Dünyanın en inovatif üniversitelerinden biri olduğumuzu iddia ediyoruz. Eğitim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanıyor ve öğrencilere maksimum esneklik sağlayarak programlarını kendi hedefleri doğrultusunda kişiselleştirmelerine olanak tanıyoruz. Yetkinliklerinin gelişimine ve profesyonel gelişimlerine büyük önem veriyor, böylece öğrencilerimizin istedikleri kurumlarda iş bulmalarını ya da kendi işlerini kurmalarını destekliyoruz. Sadece üniversitemizden değil, kurumsal anlaşmamız olan ve ücreti üniversitemiz tarafından karşılanan Coursera ve LinkedIn Learning gibi platformlarla farklı kaynaklardan eğitim alabilmelerini sağlıyoruz. Hangi programda olurlarsa olsunlar, gelecekte kendileri için kritik öneme sahip yapay zeka, girişimcilik ve liderlik gibi alanlarda kapsamlı bir bilgi birikimine ulaşmalarını mümkün kılıyoruz. Tüm bu süreçte öğrenci ve çözüm odaklı bir yaklaşım benimsiyoruz. Öğrencileri uzun vadeli paydaşlarımız ve küçük ortaklarımız olarak görüyoruz. Öğrenci memnuniyetinde her zaman en üst sıralarda yer alıyoruz ve mezun istihdam oranlarımız oldukça yüksek. Hem kaliteli bir eğitim alıyorlar, hem geleceğe hazırlanıyorlar, hem de mutlu bir şekilde kolaylıkla iş bulabiliyorlar.