1. Haberler
  2. Eğitim
  3. Cumhuriyetin 100. Yılında Eğitimdeki Değişim ve Hedefler

Cumhuriyetin 100. Yılında Eğitimdeki Değişim ve Hedefler

featured
service
Paylaş

Bu Yazıyı Paylaş

veya linki kopyala

1- Cumhuriyetin 100. yılında eğitim sektörünü geçmişten günümüze değerlendirdiğimizde nasıl bir değişim yaşadığını düşünüyorsunuz?

Cumhuriyetin ilanıyla birlikte, eğitim alanında yaşanan değişim ve dönüşüm, Türkiye’nin toplumsal ve kültürel yapısını dönüştüren en önemli unsurlardan biri oldu. Okulumuzda öğrencilerimizin hazırladığı bir tarih dergisi bulunmaktadır. Bu derginin ilk sayısında, tarihsel olayları ezberlemek yerine, bu olayları şekillendiren dinamikleri anlamanın önemine vurgu yapılmaktadır. Geçmiş 100 yılı bu bilinçle incelediğimizde, eğitim alanında dünya ile rekabet edebilecek bir düzeye ulaşmamızı sağlayacak araştırmaya dayalı eğitim stratejilerinin geliştirilmesinin ve öğrenci merkezli bir anlayışın öneminin altı çizilmektedir. Harf devrimi ile birlikte okuryazar oranının yüzde 8 civarından, zamanla artış göstermesi, köy enstitüleri gibi önemli eğitim kurumlarının kurulması ve mevzuat düzenlemeleri, modern bir eğitim sisteminin temellerini atmıştır. Günümüzde ise öğretmen yetiştirme programlarının güçlendirilmesi, okul öncesi eğitime verilen önemin artması ve çağdaş öğretim materyallerine erişimdeki kolaylıklar dikkat çekmektedir. Ancak, eğitim sistemlerinde hâlâ fırsat eşitliği, öğrenci merkezli öğrenme ve tutarlılık gibi konularda ilerlemeye ihtiyaç bulunmaktadır.

2- 100 yıllık yolculukta eğitim sektörünün en önemli değişimleri yaşadığı dönemler hangileridir? Sizler bu değişime nasıl ayak uydurdunuz?

Teknolojik gelişmelerin hız kazanması, eğitim sektöründe büyük bir dönüşüm yaratmıştır. Özellikle dijital dönüşüm, eğitimde teknoloji kullanımını yaygınlaştırarak, öğrencilere bireysel öğrenme fırsatları sunmakta ve eğitimde dönüşümün en önemli etkenlerinden biri haline gelmektedir. Geleneksel eğitim anlayışı, daha yenilikçi ve etkileşimli yöntemlerle yer değiştirmiştir. Biz de, öğrencilerimizin eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık ve iletişim becerilerini geliştirebilecekleri eğitim modelleri uygulamak için çaba sarf ediyoruz. Bu doğrultuda, Bilişim Stratejileri Merkezimizi, değişen koşullara ve ihtiyaçlara hızla adapte olabilen sürdürülebilir ve dinamik bir dijital altyapı ile destekliyoruz. Alanında en saygın kuruluş olan ISTE (International Society for Technology in Education) tarafından belirlenen eğitim teknolojileri standartları göz önünde bulundurularak, öğrencilerimizin ve öğretmenlerimizin rolleri net bir şekilde tanımlanmakta, öğrenme ortamları ise yapılandırılmaktadır.

3- Cumhuriyetimizin ikinci yüzyılına ‘nasıl bir insan’ yetiştirme hedefiyle yola çıktınız?

Hisar Okulları olarak, misyon ve vizyonumuz doğrultusunda belirlediğimiz değerlere ve ilkelerimize uygun bir biçimde öğrencilerimizi geleceğe hazırlıyoruz. Öğrencilerimizin karakter gelişimini ve küresel deneyimlerini eğitim anlayışımıza entegre ederek, onları küresel vatandaşlar olarak yetiştirmeyi amaçlıyoruz. Küresel vatandaşlığı geliştirmek için, kapsayıcılık ve çeşitliliğe değer veren öğrenme ortamları yaratmanın önemine inanıyoruz. Öğrencilerin yerel ve küresel sorunları tanımlayarak çözüm üretmeleri ve bu süreçte topluma olumlu katkılarda bulunmaları, yaşam boyu sorumluluk duygusu kazanmalarını sağlamaktadır. Sürdürülebilirlik, müfredatımızın ayrılmaz bir parçasıdır; öğrencilere gezegenimizin sorumlu yönetiminin önemini öğretmekte ve çevreyi koruma konusundaki farkındalıklarını artırmaktayız. Ayrıca, öğrencilerin kendilerini etkili bir şekilde ifade etmeleri ve farklı kültürlerden bireylerle işbirliği yapabilmeleri için iletişim becerilerini geliştirmeye yönelik çalışmalar yürütüyoruz. Mezunlarımız, İngilizce ve ikinci yabancı dili etkin bir şekilde kullanabilen bireyler olarak okuldan ayrılmakta; farklı kültürlere değer vererek, kültürlerarası anlayış ve saygı geliştirmektedirler. Öğrencilerimizin küresel zorluklara yenilikçi çözümler bulmaları için yaratıcılıklarını teşvik eden bir ortam sağlıyoruz. Dijital okuryazarlık, müfredatımıza entegre edilmiş olup, bu sayede öğrencilerin dijital dünyada sorumlu ve etik bir şekilde var olabilmeleri için gerekli becerileri kazanmalarını sağlıyoruz. Eleştirel düşünme ve açık fikirli yaklaşım, eğitim anlayışımızın temel yapı taşlarıdır; bu sayede öğrenciler karmaşık küresel sorunları farklı perspektiflerden analiz edebilmekte ve bilinçli fikirler geliştirebilmektedirler.

4- Bu hedeflere ulaşmak için neler yapıyorsunuz?

Zengin ve yenilikçi bir müfredat sunarak, öğrencilerimize kalıcı ve etkili öğrenme deneyimleri sağlıyoruz. Her öğrencimizin gelişimsel ihtiyaçları ve ilgi alanları doğrultusunda, bütüncül bir eğitim anlayışı ile destekleyici bir ortam oluşturuyoruz. Amacımız, her bir öğrencimizin kendi gelişim alanında bir adım öteye geçmesini sağlamaktır. Öğrencilerimizin, çağın gerekliliklerine uygun ve bu doğrultuda yön verebilen bireyler olarak gelişmelerini teşvik ediyoruz. Bağımsız öğrenmeyi destekleyen esnek ve ilham verici fiziksel öğrenme alanları tasarlıyoruz. Okul kültürümüzde, öğrencilerin sesine değer veriyor, fikirlerini ve ilgi alanlarını müfredata entegre ediyoruz. Öğrencilerimizin gelişim yolculuklarının her aşamasında, velilerimizle iş birliği yaparak, hedeflerimize ulaşmamızı sağlayan bir güç oluşturuyoruz. Günümüzde, her bireyin gelişme ve değişime açık olduğu düşüncesiyle, geleneksel eğitim sisteminin dışına çıkarak alternatifler geliştirme ihtiyacı doğmuştur. Bu bağlamda, hayat boyu öğrenme anlayışını geliştiren Profesyonel Öğrenme Merkezi (PÖMER) ile öğretmenlerimize destekleyici bir yapı sunarak, akademik mükemmeliyeti ve başarıyı artırmayı hedefliyoruz. Bu süreçte öğretmenlerimiz, çeşitli eğitim ve seminerlere katılmakta, uluslararası geçerliliği olan sertifikalar kazanmaktadır. Böylece, öğrencilerimizin öğrenme süreçlerine daha fazla katkı sağlayabiliyoruz.

5- Temel eğitim felsefeniz nedir?

Yüksek standartlarda eğitim hedefleyen bir anlayışla, oluşturmacı yaklaşım, kalıcı öğrenme ve etkin öğrenme yöntemlerini uyguluyoruz. Erken yaşlardan itibaren High Scope eğitim felsefesini benimsemekteyiz. Bu felsefenin merkezinde etkin öğrenme bulunmaktadır; etkin öğrenme, bireylerin yaparak ve yaşayarak öğrenmesini esas alır. Bu yaklaşımda, öğrencilerin kendi seçimlerini yapmaları, karar almaları ve öz disiplin becerilerini geliştirmeleri esastır. Bilgi, öğrenciler tarafından nesnelerle, insanlarla ve olaylarla etkileşime geçerek oluşturulmaktadır. Öğrencilerin plan yapma, sosyal çatışmaları çözme, yaratıcı düşünme ve kendilerini ifade etme becerileri, eğitim sürecinin önemli bir parçasıdır. Öğretmenler, bu süreçte rehberlik eden önemli figürlerdir. Okulumuzun akademik programının temelini, Tasarım Yolu ile Öğrenme (UBD) yaklaşımı oluşturmaktadır. Planlama sürecine, bireyin sonunda ne bilmesi, anlaması ve yapabilmesi gerektiği üzerine odaklanarak başlıyoruz. Bu düşünce, tüm eğitim-öğretim programı ve ölçme değerlendirme sürecinin odak noktasını belirlemektedir. Öğrencilerin bireysel ilgi alanları ve gelişimsel ihtiyaçları doğrultusunda tasarlanan dersler ve etkinlikler ile merak duyguları teşvik edilmekte ve derin, kalıcı öğrenme sağlanmaktadır.

6- Öğrencilerinizin hangi değerleri içselleştirmiş olarak kurumunuzdan mezun olmalarını amaçlıyorsunuz?

Hisar Okulları olarak, “birey ve gelişim odaklı” vizyon ve misyonumuz, azim, kapsayıcılık, işbirliği, yaratıcılık ve inovasyon ile toplumsal sorumluluk değerleri üzerine inşa edilmiştir. Bu değerler, tüm paydaşların (öğrenciler, çalışanlar, mezunlar, veliler) katılımıyla belirlenmiş ve okulumuzun kültürüne, eğitim anlayışına ve uygulamalarına rehberlik etmektedir. Bu kavramları akademik programımıza entegre ederek, öğrencilerimizin sosyal bilinç, kültürel farkındalık ve daha iyi bir dünya yaratma yönünde aktif katılım gösteren küresel vatandaşlar olarak gelişimlerini hedefliyoruz. Disiplinlerarası ilişkilendirmelerle desteklediğimiz öğrencilerimize, hayat boyu öğrenme felsefesini benimseten eğitimcilerimiz rehberlik etmekte ve olumlu yetişkin tutumlarıyla model olmaktadırlar. 25 yıllık eğitim yolculuğumuzda, araştırmacı, sorgulayıcı, özgüvenli, ahlaki değerleri yüksek bireyler yetiştirmenin yanı sıra, onları sadece bir ulusa ya da kültüre değil, küresel sorunlara duyarlı, evrensel insan haklarının önemini benimseyen, farklı kültürlere saygı gösteren ve iletişim kurabilen dünya vatandaşı bireyler olarak akademik hayata hazırlamayı amaçlıyoruz. Okulumuzun temel felsefesi, öğrencilerimizin akademik başarılarının yanı sıra topluma fayda sağlama misyonunu da içinde barındırmaktadır. Bu doğrultuda, Hisar öğrencileri, toplum hizmeti projelerinde aktif olarak yer almakta ve bu yıl 9.’su düzenlenen Hisar Kodlama Zirvesi gibi etkinliklerde, yazılım meraklısı akranlarına ücretsiz kodlama eğitimleri vermektedirler. Açık Kaynak yaklaşımı ile gerçekleştirilen bu zirve, 2000’i aşkın Türkiye’den öğrenciye eğitim sunarak büyük bir etki yaratmıştır.

7- Okulunuzu diğer eğitim kurumlarından ayıran en önemli özellikler nelerdir?

Okulumuzda, demokratik ve kapsayıcı bir yönetişim modeli ile gelişim ve dönüşüm odaklı bir anlayış benimsenmiştir. Okul paydaşlarının (öğrenciler, akademik ve idari çalışanlar, veliler ve toplum) düşüncelerinin ve ihtiyaçlarının dile getirildiği komiteler ve merkezler oluşturulmuştur. Her yıl düzenli olarak paydaşlarımızla gerçekleştirdiğimiz anketler sayesinde elde edilen verileri dikkatle analiz ediyor ve bu doğrultuda kendimizi geliştiriyoruz. Uluslararası akreditasyonlar aracılığıyla düzenli olarak objektif bir değerlendirmeye tabi tutulmakta, gelen geri bildirimler doğrultusunda gelişimimizi destekleyecek yatırımlar yapmaktayız. Öğrencilerimizin, velilerimizin ve çalışanlarımızın iyi olma hallerini korumak ve desteklemek, önceliklerimizin başında gelmektedir. Bu hedef, toplum çalışmalarımızda da itici bir güç oluşturmaktadır. Yaşam boyu öğrenme ilkemizle paralel olarak, Profesyonel Öğrenme Merkezimiz, akademik ve idari kadromuzun sürekli gelişimine fırsatlar sunmaktadır. Her sınıf seviyesinde bir psikolojik danışman, tüm paydaşlarımızın sosyo-duygusal gelişimini önleyici ve kapsayıcı bir anlayışla destekleyen kapsamlı çalışmalar yürütmektedir. Tüm öğretmenlerimiz ve psikolojik danışmanlarımız, sosyo-duygusal ve bilişsel gelişim alanında uzmanlardan düzenli süpervizyon almaktadır. Lisede sunduğumuz AP (Advanced Placement) programı, Türkiye’de en fazla sayıda AP dersi seçeneği sunan program olarak dikkat çekmektedir. Bu dersleri alan öğrenciler, ilgi alanları doğrultusunda seçtikleri meslek alanları ile ilgili AP dersleri alarak başarılı sonuçlar elde edebilmekte ve bu dersler üniversitelerde ders kredisi olarak sayılmaktadır. Flipped Learning (Ters Yüz Öğrenme) yaklaşımı, üstbilişsel becerileri destekleyen bir strateji olarak okulumuzun eğitim anlayışında yer almaktadır. Çeşitli yerel ve uluslararası projeler, müfredatla bağlantılı geziler, toplum çalışmaları, öğrenci birlikleri ve zengin kulüp programları, sanat, müzik ve spor etkinlikleri gibi birçok alanda, uzmanlar tarafından gerçekleştirilen derslerimiz, fark yaratan uygulamalarımızdandır. Okulumuzun eğitim felsefesinin temelini, Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri (SDGs) oluşturmaktadır ve bu doğrultuda “Global School” unvanını almış bulunmaktadır. Okul öncesi eğitimde etkin öğrenmeyi odağına alan HighScope eğitim yaklaşımını uygulamakta ve bu alanda merkezi ABD’de bulunan HighScope Eğitim Vakfı tarafından akredite edilen Türkiye’deki ilk ve tek okul olmaktan gurur duymaktayız. Akademik mükemmeliyet hedefimiz doğrultusunda, hem öğrencilerimizin hem de akademik kadromuzun gelişiminden sorumlu olan öğretmenlerimizin %50’si yüksek lisans (ve doktora) mezunudur. Öğretmenlerimizin eğitimlerine devam etmeleri amacıyla Columbia Üniversitesi ve Harvard Üniversitesi ile akademik işbirlikleri gerçekleştirilmekte, öğretmenlerimizin SUNY-State University of New York ve Mef Üniversitesi yüksek lisans programlarına hibrit olarak katılımları teşvik edilmekte ve desteklenmektedir. Her öğrencinin eğitim olanaklarına eşit erişim sağlama hakkına sahip olduğuna inanıyoruz. Bu düşüncelerle, “Açık Kaynak Yaklaşımıyla Toplumsal Fayda Yaratmak” projesini hayata geçirdik. Kapsayıcı bir yaklaşımla, özgür ve esnek öğrenme ortamları sunan okulumuzda yürütülen birçok çalışmayı “Açık Kaynak” başlığı altında toplayarak, sadece okulumuzun öğrencilerine değil, tüm Türkiye’deki öğrencilere ve ailelere erişime açtık. Açık Kaynak çalışmalarımız, bilimsel eğitimleri, rehberlik ve danışmanlık desteklerini, kültürel ve sanatsal aktiviteleri kapsamaktadır. 2021 yılından beri sürdürdüğümüz bu proje ile, her kesimden öğrenci, aile ve eğitimci için açık bir bilgi kaynağı olmayı hedeflemekte ve sürdürülebilir yapısıyla Türkiye’deki K-12 okulları arasında bir ilke imza atmanın gururunu yaşamaktayız.

Cumhuriyetin 100. Yılında Eğitimdeki Değişim ve Hedefler
Yorum Yap

Tamamen Ücretsiz Olarak Bültenimize Abone Olabilirsin

Yeni haberlerden haberdar olmak için fırsatı kaçırma ve ücretsiz e-posta aboneliğini hemen başlat.

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Giriş Yap

xGundem ayrıcalıklarından yararlanmak için hemen giriş yapın veya hesap oluşturun, üstelik tamamen ücretsiz!

Bizi Takip Edin