Prof. Dr. Nevzat Tarhan, karneyi değerlendirirken çocuğun güçlü yönlerine odaklanmanın önemini vurguladı. Çocuklarla duvar örmek yerine köprü kurulmasının gerekliliğine dikkat çekerek, “Hayat başarısı, akademik başarı ile ahlaki başarının toplamıdır,” dedi. Tarhan, karneyi aile değerlerinin en önemli unsurları olan şefkat ve nezaketi koruyarak ele almamız gerektiğini belirtti. Gençlerin anlayış dili konusunda, ikna ve inandırma yöntemlerinin yanı sıra takdir ve övgü yöntemlerinin kullanılmasının önemli olduğuna değindi. Bu övgülerin, çocuğun kişiliği yerine davranış ve çabaları üzerinde yoğunlaşması gerektiğini ifade etti.
Pandemi sürecinin çocukların ruh sağlığı üzerindeki etkilerinin mutlaka göz önünde bulundurulması gerektiğini belirten Tarhan, huzurlu bir ev ortamı sağlamanın önemini vurguladı.
Pandemide Risk Hala Devam Ediyor
Bu yıl yarıyıl tatilinin pandemi koşulları altında geçirildiğini hatırlatan Tarhan, sürecin biraz daha devam edeceğini öngördü. “Tatil denildiğinde, bir yere gitmek, eğlenmek gibi bir algı var. Ancak pandemi nedeniyle şartlar değişti ve tehlike henüz geçmedi. Şu anda vaka sayıları 5 binlerde ve bu durum aşılanmanın %50’nin altında olduğu bir ortamda gerçekleşiyor. Geçen yaz yapılan hataları tekrarlamamak için gerçekçi beklentilerle ilerlememiz gerekiyor,” dedi.
Akademik Başarı Telafi Edilebilir
Ailelerin bu dönemde çocuklarının eğitimine dair kaygı yaşadıklarını ifade eden Tarhan, “Aileler akademik başarıyı düşünmemelidir. Eğitim sistemimizde, bu yıl sınava girecek öğrenciler için adil çözümler üretilebilir,” diye belirtti. İnternete erişim eşitliğinin sağlanmadığına ve özel okulların avantajlı durumda olduğuna dikkat çekti. “Ölçme ve değerlendirme sistemimizde gerekli ayarlamalar yapılacaktır,” dedi.
Çocukların Ruh Sağlığı Daha Önemli
Ailelerin, çocuklarının ruh sağlığı konusunda endişelenmeleri gerektiğini kaydeden Tarhan, “0-12 yaş grubundaki çocuklar, anne ve babalarına bakarlar ve onların ruh halinden etkilenirler. Huzurlu bir ortamda, online dersin devam edip etmemesi önemsiz hale gelir,” dedi. Bu yaş grubundaki çocukların adaptasyon yeteneğinin yüksek olduğunu ve evde sıcak bir iklim oluşturmamız gerektiğini söyledi.
Aile İletişimi Önemli
Tahran, aile içindeki iletişimin pozitif olması gerektiğini belirtti. “Negatif iletişim yerine, pozitif iletişim öne çıkmalıdır. Aile içerisinde herkesin birbirini tamamlayıcı bir tutum sergilemesi önemlidir,” dedi. Pandemi sonrası boşanma ve intihar oranlarının arttığını, ancak Türkiye’de bunun olmadığını belirtip aile değerlerinin korunmasının önemini vurguladı.
Bilgisayarı Akıllıca Kullanmayı Öğretmek Önemli
Tarhan, çocuklarda bilinçli teknoloji kullanımının önemine değindi. “12 yaşından büyük çocuklar ergenlik dönemine girmekte ve çoğunun elinde bilgisayar var. Bilgisayarları çocuklardan almak yerine, akıllıca kullanmayı öğretmek ve medya okuryazarı olmalarını sağlamak gerekmektedir,” dedi.
Karnenin Değerlendirilmesi
Karnelerin değerlendirilmesinde ailelerin yapıcı bir tutum sergilemeleri gerektiğini söyleyen Tarhan, “Çocuklar karnelerini aldıklarında, ebeveynler hemen zayıf notlarla ilgili eleştirilerde bulunmamalıdır,” dedi. Bunun yerine, çocukla birlikte düşünerek nasıl düzeltmeler yapabileceğimizi konuşmalıyız. “Anne çocuk ilişkisi, baba çocuk ilişkisi karneden daha önemlidir,” diye ekledi.
Davranış ve Çabaları Övülmeli
Tarhan, baskı ve korkutma yöntemlerinin bu çağda etkili olmadığını ifade etti. “Gençlerin anlayacağı dil, ikna ve inandırma yöntemleridir. Takdir ve övgü olumlu yönler üzerine odaklanmalıdır. Kişiliği övülürse, çocukların egoları şişer,” dedi.
Karne Değerlilik Ölçüsü Değildir
Pandemi sürecinde ailelerin birlikte geçirdiği zamanın bir fırsat olduğunu belirten Tarhan, “Karneyi bir değerlilik ölçüsü gibi sunmamak gerekiyor. Karne, başarı yolunda bir basamaktır ve çocuğun değerini belirlemez,” dedi.
Çocuklara İnsani Değerleri Öğretmeliyiz
Tarhan, insanın hayat başarısında soyut hedeflerin önemli olduğunu vurguladı. “Topluma faydalı olmak, insanlığa katkı sağlamak, çocuklarla yaşam felsefesinde yeniden varoluşsal konuları konuşmak önemli,” dedi. Çocuklara insani değerlerle birlikte çalışkan olmayı öğretmek gerektiğini belirtti.
Karne Bir Fırsat Olarak Değerlendirilmeli
Tarhan, “Karne psikolojik etkisiyle çocuk, anne ve babası kızacak diye yalan söylemeye başlayabilir. Aile, çocuğunun ders durumunu değerlendirirken destekleyici bir yaklaşım sergilemelidir,” dedi. Bu yaklaşım, çocuğun kendine güvenini artıracak ve aidiyet duygusunu güçlendirecektir.
Annelik ve Babalık Pratikleri Değiştirilmeli
Son olarak, Tarhan, ebeveynlerin annelik ve babalık pratiklerini değiştirmeleri gerektiğini ifade etti. “Kendi ebeveynlerinden öğrendikleri senaryolar artık geçerli değil. Çocuklarla iyi işbirliği kurarak, pandemi döneminin sağladığı yakın ilişkiyi fırsata dönüştürebiliriz,” dedi. “Hayat başarısı, akademik başarı ile ahlaki başarının toplamıdır,” diyerek sözlerini tamamladı.