B2B (Business to Business- Firmalar Arası) e-Ticaret firmaların birbirleri ortasında bir eser ya da hizmetin alımı ve satımı ile ilgili tüm süreçlerini internet üzerinden gerçekleştirilmesi manasına gelmektedir. Şirketler klâsik süreçlerde tüm bu süreçleri fizikî olarak gerçekleştirirler ve önemli bir operasyon, dağıtım ağı, tedarikçi zinciri, işçi, fiziki yer, işletme sarfiyatları üzere bir çok masraf kalemine sahiptirler.
İnternetin günümüzde tüm dünyada yaygın olması ve süratle gelişen teknolojik imkanlar sayesinde ticaret hacminin önemli oranda artması ve e-Pazar yerinin oluşması beraberinde B2B sitelerinde ticaret yapan şirket yöneticilerine klasik formüllere nazaran değerli rekabet üstünlükleri sağlamıştır.
Bunları şu formda sıralayabiliriz;
- Daha verimli çalışma
- Daha hızlı işlem
- Daha yeterli müşteri memnuniyeti sağlama
- Kaliteli hizmet sonrasında daha bağlı müşteri yaratma
- Etkin süreç yönetimi
- Yeni eserlerin ya da sunulan hizmetlerin tüm dünyaya tıpkı anda çok süratli yayılması
- Alışverişin daha süratli ve kolay yapılabilmesi
- Üretim noktasında daha az maliyet
- Stok maliyetlerinin daha düşük olması
- İşletim maliyetlerinde avantaj
- Daha güzel yönetilebilen servis
- Ürün seçeneklerinin artması
- Tahsilat süreçlerinde kolaylık
- 7/24 hizmet verme imkanı
- Daha süratli teslimat
- Daha kolay sipariş ve faturalama süreci
- Geleneksel satış ve pazarlama metotları ile ilerleyen rakiplerine nazaran üstün avantajlar sağlar.
İşte tüm bu avantajlar şirketlerin B2B alanında olmasının kendilerine sağladığı üstün rekabet avantajlarından en değerli olanlarıdır. Bilhassa pazara olan uzaklık, talebe uygun üretimin gerçekleştirilememesi, bilgi eksiklikleri üzere dezavantajları ortadan kaldırır. B2B sürecinde firmalar iş yapış biçimlerinin sistematiğini tedarikçileri ile paylaşırlar bu şeffaf irtibat süreci alıcı ile satıcı ortasında meselesiz ve daha anlaşılabilir biçimde ilerlemesi için gereklidir.
Her yeni tedarikçi şirket için manalı bilgilerin yer aldığı tüm süreçlere hakim olmalıdır ve kolay anlaşılabilir bilgileri tahlil edebilmelidir. Geniş Pazar hacmine sahip olan bir B2B şirketi, tedarikçileri ile ticaret yaparken daha düşük fiyatlı ve kaliteli eserlerin pazara girmesini tetikler bu da üreticiler ortasında rekabetin artmasına neden olur. Öte yandan tüm ticari süreçlerin maliyetinin düşmesini sağlar. Bilim Sanayicileri Derneği (TÜBİSAD) bilgilerine nazaran 2018 yılında E-Ticaret hacmi yüzde 42 büyüyerek 59,9 Milyar Türk Lirası olmuştur.
B2B siteleri aracılığıyla ithalat ya da ihracat yapan firmalar müşteri ve tedarikçi bulma konusunda hangi avantajlara sahip olurlar?
B2B siteleri aracılığıyla ithalat ya da ihracat yapan firmalar müşteri ve tedarikçi bulma konusunda yeni alıcıları yahut ticari iş ortaklarını daha kolay bulabilirler. Bu alanda faaliyet göstermek şimdi bilinmeyen pazarların keşfedilmesini ve bu pazarlara satış yapılmasını sağlar. B2B aracılığıyla milletlerarası boyutta ticaret yapan tedarikçiler için yeni ve satış kanalları imkanı sağlar.
Özellikle tüm taraflar için rastgele bir aracıya gerek duyulmadan direkt alıcıya ulaşılabilme imkanı kıymetli bir avantajdır. Geniş kapsamlı bu e-Pazar yerinde daha düşük maliyetlerle pazarlama fırsatı yakalanır. Büyük firmaların önemli hacimli müşteri portföyüne eser ve hizmetleri sunulabilme imkanı tedarikçiler için zahmetsiz bir biçimde büyük oranlarda eser ya da hizmet satma fırsatını yaratır.
Alıcı tarafın taleplerini B2B aracılığı ile göndermesi sistemi daha muteber bulması nedeniyle müşterileri istikametinde e-pazaryerinde yer alınmasının daha fazla istekli kılar.
E-Pazar yerinde var olmak daha kolay bir biçimde rakip tahlili yapabilme fırsatı sunar bu nedenle hem iç ticarette hem de dış ticarette rakipleri daha kolay halde izleme imkanı sağlamaktadır. B2B e-Pazar yerinde daha küçük ölçekli firmaların da ithalat ya da ihracat yapabilmeleri kendilerinden daha büyük ölçekli firmalar ile tıpkı imkanlara sahip olmalarını sağlamaktadır bu da sürdürülebilir ticaret imkanı yaratır.
Satışın birinci adımı ulaşılabilirliktir, e-Pazar hudutları ve kısıtları ortadan kaldırır bu nedenle B2B aracılığı ile ithalat ve ihracat yapan firmalar daha esnek ve kolay biçimde süreçleri işletebilirler bu müşteri tarafında da geçerlidir 7 gün 24 saat ulaşılabilme ve iş yapma imkanı sağlar. Satış süreçlerinde istendiğinde açık arttırma metodu satış da gerçekleştirilebilir bu da bu alanda ticaret yapan tüm firmaların katılabileceği faal yollardan biridir.
Tüm satın alma faaliyetlerini vakit ve yer kısıtı olmadan gerçekleştirebilme imkanı tanır. Alıcılar tarafında da açık arttırma ve açık eksiltme yoluyla alım gerçekleştirme imkanı sağlar. Alıcı tarafında birden fazla tedarikçi bulunurluğu sebebiyle tedarikçi kısıtlılığını ortadan kaldırır. Satın alma yaparken stok seviyesi ve fiyatlar noktasında değerli oranda saydamlık sağlar. Daha düşük maliyetlerle satın alma imkanı yaratır.
Teknolojik manada çok yakın gelecekte taşınabilir aygıtlarla sitelerin tam entegrasyonu sağlanması bekleniyor. Önümüzdeki devirde teknolojinin gelişmesiyle elektronik ticarette ne tıp yenilikler bekleniyor?
Günümüzde internet teknolojisinin iş yapış biçimimizi şekillendirdiği bir gerçek. Artık internette var olmayan şirketler yok sayılıyorlar. Klasik sistemlerle bugün müşterilere ulaşmak ve yeni tedarikçileri bulmak epey güç zira pazar çok önemli manada büyük. Bu nedenle firmalar bilhassa web teknolojilerini daha aktif ve efektif kullanma istikametinde yatırımlar yapıyorlar. B2B tarafında pazarlama kanallarında en fazla kullanılan teknikler digital platformlar.
Büyük bir oranı web teknolojilerini kapsıyor. E-mailing ikinci sırada kıymete sahip zira ömrümüzün büyük bir kısmı ya pc başında ya da mobilde geçiyor.
Arama motorları ve toplumsal medya pazarlamaları da değerli ölçüde artmakta. Çok az bir kısım ise hala klâsik usulleri kullanmaya devam ediyor. Yapılan araştırmalar bize gösteriyor ki son vakitlerde bilhassa UX yani kullanıcı tecrübesi %20 oranında öne çıkan bir fırsatken taşınabilir tarafta bu oran %18 yani yeni kuşak sitelerin taşınabilir aygıtlarla tam ahengi son derece kritik kıymete sahip.
Bu nedenle B2B alanında faaliyet gösteren tüm firmaların taşınabilir uyumlu web siteleri ve süreçlerinin tam entegrasyonu önümüzdeki periyotta ticarette farklı imkanlar getirecek. Çok kanallı kampanya idaresi ve içerik idaresi de bu süreçle birlikte artan bir değere sahip olacak. Taşınabilir özgürlüğü ve yüksek güvenlik alanları ile alım ve satımları istediğimiz an istediğimiz yerde gerçekleştirebileceğiz.
Ürün aramalarının, ödeme sistemlerinin, barkod okutma ve eserlerin karşılaştırılmasının taşınabilir tarafta yapılması giderek yaygınlaşacak. Bilhassa tüketicilerin büyük bir kısmı taşınabilir platform üzerinden mağazalara ulaşıyor. Lakin şuan hala alışverişin büyük bir kısmı pc üzerinden gerçekleşiyor. Taşınabilir platformlara olan ilginin ve akıllı telefonların artması bu alanda kıymetli ölçüde gelecek olduğunu bizlere gösteriyor.
Ümit ÜNKER
TEDi Eğitim Ve Danışmanlık
Kurucu – Genel Müdür
umitunker@tediegitim.com