1. Haberler
  2. Eğitim
  3. MEB’in ilkokullarda ‘sınav yerine süreç odaklı’ ölçme sisteminin detayları aşikâr oldu

MEB’in ilkokullarda ‘sınav yerine süreç odaklı’ ölçme sisteminin detayları aşikâr oldu

featured
service
Paylaş

Bu Yazıyı Paylaş

veya linki kopyala

Ölçme, Kıymetlendirme ve İmtihan Hizmetleri Genel Müdürü Kemal Bülbül, ilkokullardaki ölçme kıymetlendirme uygulamalarındaki yeniliklere ait açıklama yaptı.

Bülbül, okullarda sonuç odaklı ölçme sisteminden süreç odaklı ölçme sistemine geçiş çalışmasını içeren yeni düzenlemenin, anaokul ve ilkokul seviyesindeki öğrencilerin öğrenme süreçlerinin kıymetlendirilmesine yeni bakış açısı getireceğini söyledi.

Öğretmenlerin ders aktiflikleri sırasında daima ölçme faaliyeti yürüttüğüne işaret eden Bülbül, şunları kaydetti:

“Öğrencilerin verilen yönergeleri anlaması, gerçek adımlar atması ve istenileni ortaya koyması, öğretmenin de anında geri bildirim vermesi, aslında sınıf içi ölçmenin tam tabiri. Yeni yaklaşımımızda, bunun planlı halde yapılmasını ve öğrencinin eserlerinin gelişim evrakında tutulmasını hedefliyoruz. Bu yaklaşımla yönetmelikle ilkokul 4. sınıflarda yazılı saati uygulaması kaldırıldı. Bunun yerine ilkokullarda tüm sınıf kademelerinde ölçme sistemi, süreç odaklı öğrenme yaklaşımıyla öğrenci gelişim evrakına nazaran olacak. Okul öncesi ve ilkokul 1, 2, 3 ve 4’üncü sınıflarda öğrencilerin akademik ve toplumsal gelişimi daima takip edilecek. Öğrencilerin gelişim seviyeleri, öğretmen rehberliğinde gerçekleştirilen bireysel ve kümeyle yapılan etkinliklere iştirak müşahede formları, oyun temelli değerlendirmeler ve verilen vazifeleri yerine getirme üzere ölçme araçlarıyla takip edilecek.”

“DURUM DEĞERLENDİRMESİ” DAHA ANLAMLI

Bülbül, bu yeni bakış açısıyla okullarda artık “durum değerlendirmesi” sözünün çok duyulacağını aktardı.

Öğrencinin bulunduğu noktayla geldiği nokta ortasındaki gelişim düzeyini belirlemenin, ölçmenin temel emeli olduğunu vurgulayan Bülbül, “Okullarımızda öğretmenlerimiz çok hoş çalışmalar yapıyor. Fakat kıymetlendirme bir imtihana nazaran yapılırsa sonuç istenildiği üzere çıkmayabiliyor. Değerli olan süreç içerisinde neler yapıldığı ve öğrencideki gelişimin ne seviyede olduğunun belirlenebilmesidir. Buna biz ‘durum değerlendirmesi’ diyoruz ve bunu ölçmek, bizim için daha anlamlı” dedi.

TÜRKÇEDE 4 BECERİYİ ÖLÇEN ÖLÇME ARAÇLARI GELİYOR

Genel Müdür Bülbül, ilkokullarda bilhassa Türkçenin hakikat ve aktif kullanımıyla ilgili 4 maharete yönelik özel ölçme araçları kullanılacağını bildirdi.

Böylece Türkçe öğretimine yük vereceklerini belirten Kemal Bülbül, şöyle devam etti:

“Okullarda ilkokul 2. sınıfa kadar test çözme alışkanlığı oluşmuştu. Fakat asıl olan, öğrencilerin düşünme marifetinin gelişmesi, düşündüğünü yazması, muhakeme yeteneklerinin geliştirilmesi. Dört marifet içerisinde yazma marifetinin geliştirilmesi çok kıymetli. Bu mevzuda Bakanlığımız 2016 yılında ‘Yazılı Anlatım Maharetlerinin Geliştirilmesi’ çalışmasını başlattı. Bu istikamette hazırladığımız ölçme araçlarını öğretmenlerimizin kullanıma sunacağız ve bu test çözmekten çok daha değerli bir çalışma olacak. Öğrencilerimizin yazılı anlatım hünerlerinin yanı sıra dinleme ve konuşma hünerinin de geliştirilmesi gerekir. Ortaokul ve liselerde olduğu üzere ilkokulda da öğretmenlerimiz, öğrencilerinin bu marifetlerini geliştirmede kıymetli bir rol üstlenecek ve Bakanlık olarak da bunu daima takip edeceğiz.”

“SÜREKLİ SORU ÇÖZMEK DEĞİL, OKUDUĞUNU ANLAMAK ÖNEMLİ”

Ölçme, Kıymetlendirme ve İmtihan Hizmetleri Genel Müdürü Kemal Bülbül, velilerin çocuklarının imtihan başarısı için daima soru çözme ve deneme imtihanına girmesi gerektiğini düşündüğünü, bunun da çok sağlıklı olmadığını söyledi.

Sınavlara hazırlık ve imtihan başarısı için öğrencilere test çözdürmek yerine öğrencilerin muhakeme ve akıl yürütme hünerlerinin geliştirilmesi gerektiğine işaret eden Bülbül, “Eğer öğrenci okuduğunu anlıyorsa ve verilenleri kullanarak sorunun tahliline ulaşabiliyorsa imtihanda muvaffakiyet göstermesi kaçınılmaz” dedi.

Öğretmenlerin de klasik ölçme alışkanlıklarını kolay terk edemeyeceğini, fakat sonuç odaklı ölçmenin kendilerini de rahatsız ettiğini bildiklerini söyleyen Bülbül, “Alışkanlıklardan vazgeçmek kolay değil, lakin hepimiz hemfikiriz, öğrencilerimizin ders kitaplarını takip etmeleri, derse faal iştirak sağlamaları ve soruların karşılıklarını seçme yerine kendi niyetlerini yazmaları onların daha da başarılı olmalarını sağlayacak” diye konuştu.

Bakanlık olarak, süreç odaklı ölçme değerlendirmeye yönelik öğretmenlere dayanak olmak için “ölçme araçları” yayınlamaya başlayacaklarını bildiren Bülbül, öğretmenin öğrettiğini nasıl ölçeceğine ait örnek malzemeleri daima olarak EBA üzerinden yayınlayacaklarını bildirdi.

Genel Müdür Kemal Bülbül, kelamlarını, “İlköğretim ya da ortaöğretim fark etmez, tüm ölçme çalışmalarında öğrencileri ve okulları sıralamak ya da karşılaştırmak yarar sağlayan bir çalışma değil. Unutulmamalı ki bir yerde birinci varsa orada sonuncu da vardır. Kıymetli olan, süreçte kimlerin ne seviyede katkı sağladığı ve başlangıçtan sonuca kadar ne kadar yarar elde edildiğidir” değerlendirmesinde bulundu.

MEB’in ilkokullarda ‘sınav yerine süreç odaklı’ ölçme sisteminin detayları aşikâr oldu
Yorum Yap

Tamamen Ücretsiz Olarak Bültenimize Abone Olabilirsin

Yeni haberlerden haberdar olmak için fırsatı kaçırma ve ücretsiz e-posta aboneliğini hemen başlat.

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Giriş Yap

xGundem ayrıcalıklarından yararlanmak için hemen giriş yapın veya hesap oluşturun, üstelik tamamen ücretsiz!

Bizi Takip Edin