YKS Sonuçları: Eğitimde İç Karartan Tablo
Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi’nin (ÖSYM) geçtiğimiz günlerde açıkladığı Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) sonuçları, Türkiye eğitim sisteminde yaşanan sorunları bir kez daha gözler önüne serdi. Özellikle sınavın ikinci aşaması olan Alan Yeterlilik Testi (AYT) sonuçları, matematik, fizik ve edebiyat gibi temel alanlarda oldukça düşük ortalamalarla dikkat çekti.
Sıfır puan alan öğrencilerin sayısının geçen yıl 96 bin 776 iken, bu yıl 100 bin 271’e yükselmesi, eğitimdeki derin sorunları gözler önüne seriyor. Ayrıca, yüksek puan alan öğrencilerin sayısında da belirgin bir azalma yaşandığı görüldü. Sınavın ilk bölümü olan Temel Yeterlilik Testi (TYT) sonuçlarına göre, 190 ve üzeri puan alan öğrencilerin sayısı 2 milyon 743 bin olarak kaydedilirken, 230 ve üzeri puan alanların sayısı 1 milyon 978 bine geriledi. Eğer baraj kaldırılmamış olsaydı, on binlerce öğrenci “baraj altı” kalacaktı. Bu durum, eğitimdeki eşitsizliklerin ve zorlukların daha da derinleştiğini gösteriyor. Ayrıca, sınav başvurusu yapan 500 bin öğrencinin de sınava katılmaması dikkat çekici bir durum olarak kaydedildi.
Verilerin Şeffaflığı ve Eğitim Sorunları
Eğitim-İş Genel Başkanı Kadem Özbay, YKS sonuçlarıyla ilgili açıklamalarda bulunarak, verilerin şeffaf olmadığını vurguladı. Ayrıca, sonuçların okullara ve illere göre dağılımının paylaşılmaması da eleştirildi. Özbay, “Kral çıplak” diyerek, bu durumun eğitim sistemindeki sorunların daha iyi anlaşılmasını engellediğini ifade etti.