1. Haberler
  2. Eğitim
  3. Cumhuriyetin 100. Yılında Eğitimde Değişim ve Gelecek Vizyonu

Cumhuriyetin 100. Yılında Eğitimde Değişim ve Gelecek Vizyonu

featured
service
Paylaş

Bu Yazıyı Paylaş

veya linki kopyala

1. Cumhuriyetin 100. yılında eğitim sektörünü geçmişten günümüze değerlendirdiğimizde nasıl bir değişim yaşadığını düşünüyorsunuz?

Cumhuriyetimizin 100. yılında, eğitim sektörünün gelişimi, dönemsel olarak belirlenen insan yetiştirme politikalarıyla doğrudan ilişkilidir. Cumhuriyetin ilk yılları, çok partili döneme kadar, genç cumhuriyetin ihtiyaç duyduğu çağdaş, laik ve nitelikli bireyleri yetiştirmek amacı taşımaktaydı. Bu dönemde eğitim, yalnızca belirli bir elit gruba hitap eden bir sistemden, milleti eğitmeye odaklanan bir anlayışa evrilmiştir.

İlk yıllarda, eğitimde erişim sağlamak amacıyla, herkesin eğitime ulaşabilmesinin sağlandığı, eğitimde birlik ve seferberlik ruhunun hâkim olduğu bir dönem yaşandı. Müfredat, eğitimcilerin “ihtiyaç ihtimaline karşı eğitim” anlayışı etrafında şekillendi. Cumhuriyetin ihtiyaç duyduğu bireylerin her koşulda ve ihtimalde ülkenin ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde yetiştirilmesi hedeflendi.

1940’lı yıllarda demokratikleşme çabalarının öne çıkması ve 1960’lı yıllarda sanayileşmenin hız kazanmasıyla, eğitim sektörü de dönemsel ihtiyaçlara uygun bireyler yetiştirmeye yönelik müfredatlar geliştirdi. Bu dönemde, araştırma, bilimsel üretkenlik ve bilim insanlarının yetişmesi açısından meslek liseleri önemli bir rol oynamıştır. Eğitim sektörü, okul atmosferinde atölyelere ve laboratuvarlara önemli yatırımlar yapmıştır.

Yeni yüzyıl, küresel dünyanın yerel sorunlarla birlikte eğitimde dönüşüm talepleriyle dolu bir dönemdir. Artık “ihtiyaç ihtimaline karşı eğitim” anlayışı geçerliliğini yitirmiştir. İnsanlar her koşulda bilgiye erişim hakkına sahiptir. İnsan zihninin potansiyeli, bilgiye erişimle sınırlı kalmayıp, “gerekli olduğunda öğrenme” anlayışına evrilmiştir. Bu değişimde teknolojinin ve dijital devrimin rolü oldukça büyüktür.

Küresel salgın dönemi, eğitimde bu dönüşümün pratikte yaşandığı bir dönem olmuştur. Türkiye’deki eğitim sektörü de bu doğrultuda kendini şekillendirmektedir: Sınıf ve duvarların ötesine geçen öğrenme ortamları, bilgiye küresel çapta ulaşım, eylemlerin ötesinde fikirlerin gelişimini sağlayan eğitim ortamlarının kurulması önemli hale gelmiştir. Bu bağlamda, öğretmenin rolü de değişmiştir; öğretmen artık eğitimde rehberlik eden, etkili bir koç ve öğrenme süreçlerini analiz edebilen biri olarak yeni bir misyon üstlenmiştir.

2. 100 yıllık yolculukta eğitim sektörünün en önemli değişimleri yaşadığı dönemler hangileridir? Sizler bu değişime nasıl ayak uydurdunuz?

Osmanlı’nın son yüzyılında eğitimde yaşanan eksiklikler ve çabalara rağmen, Cumhuriyet yeni bir eğitim anlayışını benimsemiş ve Avrupa’daki ilerlemelerle uyumlu, laik ve milli bir sistem oluşturma yoluna gitmiştir. 3 Mart 1924’te Tevhid-i Tedrisât Kanunu’nun yürürlüğe girmesiyle, medreselerin Maarif Vekâleti’ne devredilmesiyle iki farklı eğitim sistemi (mektepli-medreseli) arasındaki çatışma sona erdirilmiştir.

Cumhuriyet dönemindeki bir diğer önemli gelişme de karma eğitimin hayata geçirilmesidir. İlkokullarda 1924’te, ortaokullarda 1928’de, liselerde 1934’te ve köy ilkokullarında 1937’de karma eğitime geçilmiştir. 19. yüzyılın ortalarından itibaren okuryazarlığı artırmak amacıyla Latin harflerine geçiş tartışmaları, 1928’de yeni Türk alfabesinin kabulüyle sonuçlanmıştır.

1925’ten itibaren, yetişkinlere yönelik Halk Mektepleri’nin sayısının artması ve okuma-yazma kampanyalarının başlatılması, Cumhuriyetin ilk yıllarında sosyal ve kültürel kalkınmanın bir parçası olarak önemli bir yer tutmuştur. Ayrıca, Halkevleri’nin açılmasıyla, Cumhuriyet değerlerinin geniş kitlelere ulaştırılması amaçlanmıştır.

1940’ta açılan Köy Enstitüleri, kırsal kesimde eğitim imkanlarını artırmayı hedeflemiş, nitelikli üretim becerileri kazandırarak toplumun refah seviyesini yükseltmeyi amaçlamıştır. Günümüz Türk milli eğitim sistemi, 1973’te çıkarılan 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu ile örgün ve yaygın eğitim olarak iki ana başlık altında yapılandırılmıştır.

1997’de zorunlu eğitim süresi 8 yıl olarak belirlenirken, 2012-2013 öğretim yılından itibaren zorunlu eğitim süresi, ilkokul ve ortaokulun yanı sıra liseyi de kapsayacak şekilde 12 yıla çıkarılmıştır. Türkiye’nin Avrupa Birliği ile olan ilişkileri ve küreselleşme, eğitim sisteminin çok yönlülüğünü artırma gerekliliğini doğurmuştur.

Türk eğitim sisteminde yaygın eğitim, genel ve mesleki teknik alanlar olarak ikiye ayrılarak yaşam boyu öğrenmeyi desteklemeyi hedeflemiştir. Bu bağlamda, FMV Işık Okulları, 137 yıllık eğitim serüveninde bu tarihsel sürece tanıklık eden bir kurum olarak, nitelikli eğitim anlayışını sürdürmektedir.

3. Cumhuriyetimizin ikinci yüzyılına ‘nasıl bir insan’ yetiştirme hedefiyle yola çıktınız?

Feyziye Mektepleri Vakfı Işık Okulları, eğitim vizyonunu “iyi insan yetiştirmek” hedefi etrafında şekillendirerek, Cumhuriyetimizin ikinci yüzyılında da bu anlayışla eğitim öğretim faaliyetlerini sürdürmektedir. Ülkesine faydalı, dünya insanları yetiştirme amacını benimseyen Işık Okulları, sadece akademik başarıya odaklanmanın ötesinde, öğrencilerimizin 21. yüzyıl bilgi ve becerileriyle donatılmasını hedeflemektedir.

Bu temel amaç doğrultusunda; değerler bilinci ile yetişen, ana dilinde ve en az bir yabancı dilde kendini ifade edebilen, çok yönlü, yaratıcı, öz güven sahibi, kültürlü ve düşünen nesiller yetiştirmeyi amaçlıyoruz. Atatürk’ün Cumhuriyet’i emanet ettiği gençliği yetiştirme sorumluluğuyla, Cumhuriyet’in ikinci yüzyılında “fikri hür, vicdanı hür, irfanı hür” nesiller kazandırma kararlılığındayız.

4. Bu hedeflere ulaşmak için neler yapıyorsunuz?

Cumhuriyetimizin yeni yüzyılında, Atatürkçü, çağdaş nesillerin yetişmesindeki en önemli rol, eğitimcilerin sorumluluğudur. Feyziye Mektepleri Vakfı Işık Okulları, eğitimde öncü rol bilinciyle sosyal becerilere ve etik değerlere, akademik başarı kadar önem vermektedir. Eğitim programlarımızı bu anlayışla oluşturarak, hedeflerimize ulaşmayı amaçlıyoruz.

Okullarımızda, ulusal müfredatın yanı sıra uluslararası programlar (IB DP, IB PYP, AP, CIS, Global Schools, eTwinning, Montessori vb.) uygulamaktayız. Öğrencilerimizi bilgi ve teknolojiyle buluştururken, yaratıcılıklarını geliştirebilecekleri alanlar açıyoruz. Yürüttüğümüz sosyal sorumluluk projeleri, doğaya, insana ve topluma saygılı bireyler yetiştirmeyi hedefliyor.

Birleşmiş Milletler tarafından belirlenen “Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri”ni eğitim programlarımıza entegre ediyor; ulusal ve uluslararası projelerle öğrencilerimizin problem çözme, eleştirel düşünme ve iş birliği becerilerini geliştirmeyi amaçlıyoruz. Ayrıca, öğrencilerimizin akademik ve sosyal anlamda doğru hedefler belirlemesine, sorumluluk almasına ve zaman yönetimi becerileri kazanmalarına rehberlik ediyoruz.

5. Temel Eğitim Felsefeniz Nedir?

FMV Işık Okulları’nın temel eğitim felsefesi, 137 yıllık köklü geçmişimizden ve Atatürk ilke ve inkılaplarından beslenmektedir. Her adımımızda, Atatürk’ün vizyonunu yaşatma kararlılığını taşımaktayız. Bu felsefeye göre, öğrencilerimizi bilgiye aç, meraklı, analitik düşünebilen, etik değerlere saygılı, sorumluluk sahibi bireyler olarak yetiştirmeyi hedeflemekteyiz.

Ayrıca, öğrencilerimizin geleceğin küresel vatandaşları olarak, Atatürk ilke ve inkılapları ışığında milli değerlere bağlı, demokratik, çağdaş ve bilimsel bir dünya görüşüne sahip bireyler olmalarını sağlamak temel hedefimizdir.

6. Öğrencilerinizin Hangi Değerleri İçselleştirmiş Olarak Kurumunuzdan Mezun Olmalarını Amaçlıyorsunuz?

FMV Işık Okulları olarak, her öğrencimizin potansiyelini keşfetmesini sağlamak için çaba göstermekteyiz. Öğrencilerimize ilgi ve yeteneklerini destekleyen bir eğitim sunarken, toplumsal çeşitliliği tanıtmaya, kültürel anlayışlarını genişletmeye ve küresel bir perspektif kazandırmayı hedeflemekteyiz.

“Önce iyi insan” olmayı, bilginin yanı sıra etik ve demokratik değerlere saygılı, sorumluluk bilinci olan bireyler yetiştirmeyi amaçlıyoruz. Bu hedef doğrultusunda, akademik disiplin ve bilgi birikiminin yanı sıra, eleştirel düşünme, problem çözme ve yaratıcılık gibi becerileri geliştirmeye özen gösteriyoruz.

FMV Işık Okulları, eğitim anlayışında kalite ve mükemmelliği hedeflerken, öğrencilerimizin duyarlı ve küresel vatandaşlar olarak yetişmelerini sağlamakta, çağın gereksinimlerine uygun disiplinler arası bir yaklaşım benimsemekteyiz. Ayrıca, teknolojiyle etkin bir şekilde çalışarak, öğrencilerimize dijital beceriler kazandırmayı amaçlıyoruz.

7. Okulunuzu diğer eğitim kurumlarından ayıran en önemli özellikler nelerdir?

FMV Işık Okulları, köklü geçmişi ve eğitimde kaliteyi esas alan anlayışıyla öne çıkar. Atatürk’ün çağdaş, bilimsel ve laik eğitim anlayışını benimseyen öğrenciler yetiştirirken, onlara vatanseverlik, özgürlük, adalet ve bilgi temelli bir toplum vizyonunu aşılamayı hedefliyoruz.

“Önce İyi İnsan” ilkesine dayanan eğitim anlayışımız, sadece akademik başarıya odaklanmamakta; öğrencilerin sosyal gelişimine, ilgi ve yeteneklerine de önem vermektedir. Ulusal müfredatımızı uluslararası programlarla zenginleştirerek, öğrencilerimizin hayat boyu öğrenen bireyler olarak yetişmelerine katkıda bulunuyoruz.

Sosyal sorumluluk bilincinin geliştirilmesi amacıyla, öğrenciler toplumsal hizmet projelerine teşvik edilmekte, bu sayede akademik başarılarıyla önemli roller üstlenen bireyler haline gelmeleri sağlanmaktadır. Dil eğitimi, öğrencilerin uluslararası iletişimde etkin rol alabilecek düzeyde beceriler kazanmalarını sağlamak amacıyla büyük bir önem taşımaktadır.

Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık hizmetleri, öğrencilerin gelişim süreçlerini takip etmekte ve ihtiyaçlarına yönelik destek sunmaktadır. Ayrıca, düzenli ölçme değerlendirme ve öğrenci takip sistemleri ile öğrencilerin bireysel gelişim süreçleri izlenmekte ve geri bildirimler verilmektedir.

FMV Işık Okulları, disiplinler arası projeler, yarışmalar ve etkinliklerle zenginleştirilmiş bir öğretim yaklaşımı benimsemekte, Montessori uygulamaları ve Anlamaya Dayalı Öğretim Tasarımı (UbD) modeli gibi modern eğitim yöntemlerini kullanmaktadır. Öğrencilerimize, sanat ve spor alanlarında yeteneklerini keşfetmeleri için çeşitli fırsatlar sunulmakta, her öğrencinin bir enstrüman çalması hedeflenmektedir.

Okulumuzda, teknoloji ve dijitalleşmeye büyük önem verilmektedir. Bilgisayar laboratuvarları ve etkileşimli ekranlarla donatılmış sınıflar, öğrencilerin öğrenme deneyimlerini zenginleştirmekte ve dijital dünyaya hazırlamaktadır. Tüm öğretmen ve öğrenciler, G Suite for Education platformunu kullanarak çevrimiçi işbirliği yapmaktadırlar.

Eğitim teknolojileri ve dijital araçların etkin kullanımı açısından öncü olan FMV Işık Okulları, öğretmenlerinin “Dijital Liderler Atılımı” projesiyle alan bilgisi ve pedagojiyi harmanlayarak etkili ders tasarımları gerçekleştirmektedir.

Cumhuriyetin 100. Yılında Eğitimde Değişim ve Gelecek Vizyonu
Yorum Yap

Tamamen Ücretsiz Olarak Bültenimize Abone Olabilirsin

Yeni haberlerden haberdar olmak için fırsatı kaçırma ve ücretsiz e-posta aboneliğini hemen başlat.

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Giriş Yap

xGundem ayrıcalıklarından yararlanmak için hemen giriş yapın veya hesap oluşturun, üstelik tamamen ücretsiz!

Bizi Takip Edin