GoArt Metaverse Kurucusu Burak Soylu’dan Geleceğe Dair Öngörüler
GoArt Metaverse’in kurucusu ve CEO’su Burak Soylu, metaverse teknolojisinin geleceği hakkında önemli açıklamalarda bulundu. Soylu, yakın gelecekte dokunma hissinin de bu teknolojinin bir parçası haline geleceğini belirterek, “Artık buzdolabının soğukluk derecesini bile hissedebileceksiniz. Giyilebilir teknolojiler hızla evrim geçiriyor.” dedi.
Soylu, metaverse kavramını Meta şirketinin sahibi Mark Zuckerberg ile ilişkilendirmenin yanlış olduğunu vurgulayarak, “Metaverse’nin son dönemde popülaritesini yitirmesi, aslında çok daha iyi bir döneme girdiğinin göstergesi. Zayıf halkalar zincirden koptu. ‘Burada ne varmış?’ diyerek sadece göz atmaya gelenler, yalnızca bakıp çıktı. Bu durum, metaverse’yi gerçekten anlayanlar ve teknolojiyi geliştirmek isteyenler için bir fırsat oluşturdu.” şeklinde konuştu.
Metaverse’i anlamanın ön koşulunun Blockchain ve NFT teknolojilerini iyi kavramak olduğunu ifade eden Soylu, “Blockchain, insanlara dijital dünyanın tapusunu sundu. Ancak, bu alanda iyi niyetle hareket eden bazı kişiler maalesef dolandırıcılığa maruz kaldı. Yeni nesil işlerde bu tür suistimaller her zaman mevcut. Ama ben şöyle düşünüyorum; altın sahte çıktı diye kuyumcuya kızılmaz.” dedi.
“Avatarlarımızın Başrolde Olduğu Bir Evren Hayal Ediyoruz”
Soylu, metaverse’nin bir emlak projesi olmadığını ve bu kavramı derinlemesine anlamayanların içini boşaltmak istediğini ifade ederek, “Devletlerin kıta sahanlıkları olduğu gibi, dijital sahanlıkları da olacak. Bu nedenle, metaverse üzerinden New York’un 5. Cadde’sinde bir arazi almanız mümkün değil. Bu dünyanın paralelinde, avatarlarımızın başrolde olduğu bir evren tasarlıyoruz. Burada yapabileceğimiz her şeyi, yeme-içme hariç, o evrende de gerçekleştirebileceğiz. Bunun önünde herhangi bir engel yok.” dedi.
Soylu, metaverse’nin sunduğu olanaklarla birlikte, kullanıcıların harcadıkları zamanı ticarileştirebileceklerini belirtti. “Kullanıcılar artık platformlara, ‘Sen bize ne vadediyorsun?’ diye soruyor. Bu da oldukça yerinde bir soru.” dedi.
“E-Ticarete Etkisi ve Değişen Alışkanlıklar”
Metaverse’nin e-ticarete olan etkilerine de değinen Soylu, dünyadaki toplam GSYH’nin yaklaşık 100 trilyon dolar olduğunu ve bunun dörtte birinin e-ticarette döndüğünü belirtti. “Burada yaklaşık 25 trilyon dolardan söz ediyoruz. 8-10 yıl öncesine kadar ‘ben mağazada görüp bakmadan bir şey almam’ diyen herkes, artık çevrim içi alışveriş yapıyor.” dedi.
“Üç Boyutlu Bir Dünyaya Geçiş”
Soylu, mevcut e-ticaret deneyimi ile metaverse’nin sunacağı e-ticaret deneyimi arasındaki farkları şu şekilde özetledi:
- “Hepimiz şu anda iki boyutlu ekranlarda yaşıyoruz; televizyon, tablet veya telefon gibi.”
- “Artık üç boyutlu bir dünyaya geçiş yapıyoruz. Bu, tüketicilerin alışveriş deneyimini köklü bir şekilde iyileştirecek.”
- “Örneğin, bir buzdolabı satın almak istediğinizde mağazaya gitmek büyük bir efor gerektiriyor. Metaverse ile buzdolabını oturduğunuz yerden inceleyebilirsiniz.”
- “Yakın gelecekte buzdolabının soğukluk derecesini bile hissedebileceksiniz.”
Soylu, metaverse’nin görsel standartlarının yüksek olduğu için kullanıcıların platformdan ayrılmak istemeyeceklerini belirtti. “Web3’te hemen çıkma oranları Web2’ye göre çok daha düşük. GoArt’ta bir kullanıcı, ortalama 40 dakika evrende kalıyor. Bu, herhangi bir e-ticaret sitesinde neredeyse imkansız.” dedi.
“Metaverse’nin Ekonomik Etkileri”
Soylu, metaverse’nin dünyada ve Türkiye’de ulaşması beklenen ekonomik büyüklüğe dair bilgiler de verdi. CITI’nin geçen nisan ayında yayımladığı rapora göre, 2030 yılında metaverse’nin toplam hacminin 8 ila 13 trilyon dolar arasında olacağı öngörülüyor. Soylu, metaverse’nin 5 milyar kullanıcıya ulaşacağını belirtirken, bu tahminlerin yalnızca VR gözlüklere değil, mobil tabana da dayandığını, aksi takdirde bu sayının 1 milyarı aşamayacağını ifade etti.
Rapora göre, metaverse’nin masaüstü bilgisayardan, oyun konsollarından ve cep telefonlarından erişilebilen bir ortam sunacağına işaret eden Soylu, “Deloitte’un metaverse ekosisteminin Türkiye’ye olası ekonomik, sosyal ve çevresel etkilerini ortaya koyduğu araştırmaya göre, metaverse’nin Türkiye’ye potansiyel ekonomik katkısının 2035 yılına kadar 19,9 milyar dolar ila 37,5 milyar dolar arasında olabileceği öngörülüyor. Bu miktar, Türkiye’nin 2035 için öngörülen GSYH’sinin yüzde 1,3 ila 2,4’üne eşdeğer.” dedi. Oluşacak bu ekonomik etkiden öncelikle yararlanacak sektörler ise e-ticaret ve perakende, turizm ve kültür, eğitim, oyun ve e-spor olarak gösteriliyor.