1. Haberler
  2. Teknoloji
  3. Airbus A380’in Yakıt İkmal Süreci ve Önemi

Airbus A380’in Yakıt İkmal Süreci ve Önemi

featured
service
Paylaş

Bu Yazıyı Paylaş

veya linki kopyala

Bir Airbus A380’in Yakıt İkmal Süreci

Bir Airbus A380’in yakıt deposunu doldurmak, dakikada 3 bin 780 litre hızında yakıt pompalandığında yaklaşık iki saat sürüyor. Bu hızlı yakıt püskürtme işlemi, statik elektrik birikimine yol açabilir ve bu durum, kıvılcım oluşumuna neden olarak ölümcül kazalara sebebiyet verebilir. Jet yakıtı, gazyağı bazlı olduğu için mazota kıyasla çok daha yanıcıdır. Ancak, bu tür kazaların önüne geçmek için yakıt hortumları yarı iletken malzemeden üretilmiştir.

Yakıtı gereğinden fazla doldurmak, uçağın ekstra ağırlık kazanmasına ve bu durum da uçağın verimsiz çalışmasına yol açar. Aksi halde, yakıtın yetersiz olması halinde ise felaket senaryoları gündeme gelebilir. Farklı tanklara yanlış miktarda yakıt doldurulması da uçağın dengesini bozma riski taşır. Yakıt ikmal görevlileri, uçağın pistte kaldığı her dakika için mali kayıplar yaşanabileceği için hızlı hareket etmek zorundadırlar.

İşlemi hızlandırmak amacıyla, ikmal araçlarını uçağın kanadının hemen altına yerleştirip, depo seviyesini bilmeden yakıt pompalamaya başlarlar. İkmal görevlileri, tankerlerini hortum, bağlantı kablosu ve asansörlü platform ile uçağın kanadının altına uygun bir şekilde konumlandırırlar. Bazı havaalanlarında, yakıt hortumları küçük tekerlekler aracılığıyla yer seviyesinden yukarıda tutulur.

Ardından, ikmal görevlisi bir emniyet şalterini kaldırır. Bu görevli, akışın kesintisiz olduğundan emin olmak için her iki dakikada bir bu şalteri tekrar kontrol etmek zorundadır. Uçağın kalkışına yakın bir zamanda, kaptan pilot hava koşullarını ve seyahat mesafesini göz önünde bulundurarak telsizle bir yakıt miktarı bildirir; örneğin, rüzgarın karşıdan esmesi durumunda yakıt miktarını yüzde 10 artırmak gerekebilir.

Airbus A380’in yakıt depoları 320.000 litre yakıt kapasitesine sahiptir ve bu devasa yolcu uçağı, dört adet Rolls-Royce Trent 900 motoruyla, yolcu başına (toplam kapasite 853) her 125 km’de yaklaşık 4 litre yakıt tüketmektedir. Örneğin, Heathrow Havalimanı’nda ASIG’in ikmal ekipleri her gün ortalama 12 milyon litre yakıt doldurmaktadır.

Kaynak: Popular Science

Airbus A380’in Yakıt İkmal Süreci ve Önemi
Yorum Yap

Tamamen Ücretsiz Olarak Bültenimize Abone Olabilirsin

Yeni haberlerden haberdar olmak için fırsatı kaçırma ve ücretsiz e-posta aboneliğini hemen başlat.

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Giriş Yap

xGundem ayrıcalıklarından yararlanmak için hemen giriş yapın veya hesap oluşturun, üstelik tamamen ücretsiz!

Bizi Takip Edin