Bayraktar TB3’ün TCG Anadolu Üzerindeki İlk Görüntüleri
Son günlerde Bayraktar TB3, TCG Anadolu amfibi hücum gemisinin üzerinde ilk kez görüntülendi. Uzmanlar, bu sistemin nasıl çalışacağını detaylandırırken, TCG Anadolu’da SİHA konuşlanmasını Türk Silahlı Kuvvetleri’ndeki zihinsel dönüşümün önemli bir kilometre taşı olarak değerlendiriyorlar.
TRT Haber‘den Sertaç Aksan’ın aktardığına göre, Baykar Savunma Genel Müdürü Haluk Bayraktar, yakın zamanda katıldığı bir etkinlikte TCG Anadolu’da konuşlu Bayraktar TB3 S/İHA’ya dair heyecan verici bir görüntü paylaştı. Kamuoyunun ilk kez tanık olduğu bu görüntü, yalnızca savunma sanayi çevrelerinde değil, uluslararası medyada da geniş yankı buldu.
Dünyada Bir İlk: SİHA Kullanımı
Uzman Kadir Doğan, Baykar TB3 fikrinin ilk ortaya çıkmasından itibaren birçok önemli gelişmenin yaşandığını vurguluyor. TCG Anadolu ve SİHA kelimelerinin yan yana gelmesi, “Dünyada ilk kez bir havuzlu çıkarma gemisinde İHA-SİHA kullanılacak. Bunu sadece çıkarma gemisi olarak değil, herhangi bir deniz platformu üzerinden de değerlendirebiliriz. İlk defa bir deniz unsuru, tamamen insansız hava araçlarının kullanımına uygun hale getirildi” şeklinde özetliyor.
Bu durumun, görünenden çok daha kritik bir kabiliyet geliştirdiğini belirten Doğan, “Söz konusu yaklaşıma göre, bir gemiye bu denli kısa sürede SİHA entegrasyonu sağlamak, Türk Silahlı Kuvvetleri’nin zihinsel dönüşümünün önemli bir adımıdır. Bu hamleyle, geleceğe yönelik ne kadar yenilikçi yaklaşımları olduğu ve elindeki imkanları değerlendirme konusundaki yeteneklerini dünyaya gösterdiler” ifadelerini kullanıyor.
Hava Araçlarının Çalışma Prensibi
Temel olarak, bir hava aracının havalanabilmesi için belirli hızlara ulaşması gerekmektedir. Bu hızlar genellikle, pistten kalkışta yavaş yavaş artarak elde edilir; çünkü pistler yeterince uzun olduğundan hız kazanma konusunda yeterli zamana sahiptir.
Harici Yapının Önemi
Ancak yeterli olmayabilir. Bu nedenle, harici bir yapının kullanılması gerektiği vurgulanıyor. TB-3 gibi mekanik olarak kompozit bir yapıda olan ve görece daha hassas sayılabilecek bir araç için yenilikçi bir çözüm gerekmektedir. Bana kalırsa, piste gerilecek elastik bir ağ yapısı ile aracın hızının azalması hedefleniyor. Ayrıca, bazı hava araçlarında motor tarafından ters itki sağlanarak da platformun yavaşlatılması mümkün olabiliyor. Ancak mevcut TB2 motorlarında bu yetenek bulunmamaktadır. TB-3’de böyle bir kabiliyetin olması da muhtemeldir.